Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.
Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Sverige

Försvarsministern: Ny lagstiftning behövs

Försvarsminister Peter Hultqvist (S).
Försvarsminister Peter Hultqvist (S). Other: Lisa Mattisson, Pernilla Wahlman

Försvarsminister Peter Hultqvist (S) anser att hamnaffären i Gävle visar varför ny lagstiftning behövs.

Liberalernas försvarspolitiska talesperson Allan Widman vill snabba på.

– Regeringen bör påskynda utredningen.

I går kunde DN avslöja att driften av Gävle hamn sålts till utländska bolag utan säkerhetskontroller, trots att kommunen uppvaktats av en person som sade sig företräda ryska regeringen, som uppgett att affären "luktade illa".

Försvarsexperter har kritiserat bristen på ansvar i affären.

Göran Arnell, kommundirektör i Gävle, uppger till DN att kommunen inte har kompetens att göra en försvarssäkerhetsbedömning. Trots det bad ingen om hjälp från andra myndigheter.

– Nej. Vi har aldrig haft kontakt med staten vare sig innan, under eller efter affären gick igenom.

Hur ser kommunen i dag på varningarna gällande intressen från ryska regeringen och att affären "luktade illa"?

– Jag vet inte. Det var ju privata företag som förvärvade och sålde aktier och vi lade oss inte i den affären.

Arnell ser inga behov av ändrade rutiner.

Försvarsminister Peter Hultqvist ser dock läget som problematiskt.

– Det här är ett exempel på varför det är viktigt att se över svensk lagstiftning och göra den betydligt starkare. Det krävs ingen djupare fantasi för att se att det kan finnas ambitioner från utländska intressen att på något sätt få makt över svensk infrastruktur, exempelvis hamnar, säger Hultqvist till DN.

Finns anledning att titta närmare på containeraffären i Gävle?

– Det är en fråga man får titta närmare på.

Att säkerhet inte diskuterats och att myndigheter i fallet Gävle hänvisar ansvar till varandra, visar enligt Hultqvist på vikten av den utredning som beslutades om i mars, efter diskussionerna om hamnarna i Karlshamn.

– Lagstiftningen måste förändras för att få en bättre kontroll över central infrastruktur och ge staten en starkare roll. Vi måste få in en skärpt medvetenhet i alla led i vår statliga förvaltning om aktiviteter i negativ mening kan förekomma där utländska intressen av andra skäl än rent affärsmässiga vill tillskansa sig kontroll över svensk infrastruktur, säger Hultqvist och fortsätter:

– Det är därför vi har tillsatt de här utredningarna. Jag hoppas att vi kommer att se förslag som leder till ett helt annat regelverk som skärper statens möjligheter att kontrollera och gå in i ärenden som berör vitala svenska intressen.

Driften av flera svenska hamnar ägs i dag av utländska operatörer. Bland andra Göteborgs hamn, som drivs av ett nederländska APM Terminals, och den tidigare militära hamnen i Fårösund som Försvarsmakten velat ta tillbaka, men som i stället köpts av en kinesisk affärsman.

Allan Widman, Liberalernas försvarspolitiske talesperson:

– Jag förväntar mig att svenska myndigheter, även kommunala, ska vara uppmärksamma på vilka affärer man gör och med vem man gör dem. Vi lever i en värld i dag, där man måste göra det.

Utredningen om ny lag ska vara klar 2019. Det anser Widman är för sent.

– Mot bakgrund av den regelbundenhet med vilken den här typen av avslöjanden dyker upp, tycker jag att man från regeringens sida borde påskynda en reglering. Annars är risken stor att vi kommer att dras med fler sådana här affärer ända till början på 2020-talet då en eventuell ny lagstiftning kan finnas på plats. Det går för regeringen att skynda på, och jag tycker den här historien understryker det behovet.

Läs mer: Försvarsexpert: Det här är otroligt

Fakta.Detta har hänt


2011. Riskkapitalbolaget Noor Holding köper 60 procent av Gävle containerterminal av tre kommunala och privata bolag. 

2012. Holdingbolaget köper ytterligare 20 procent av aktierna i containerterminalen. 

2013. Riskkapitalbolaget Noor Holding ville, enligt källor, egentligen köpa hela hamnen med mark och infrastruktur. Men kommunen sa nej. Flera personer i Gävle kommun kontaktas av en affärskoordinator som säger sig företräda ryska regeringen. Hon varnar för att affären kring containerterminalen ”luktar illa”. Under hösten hoppar hela styrelsen i riskkapitalbolaget Noor Holding plötsligt av. In träder ett nytt, brittiskt holdingbolag, Metric Capital Partners. I december samma år bildas ett nytt bolag - Nordic Ports and Logistics - som tar över containerterminalen efter Noor Holding. 

2014. Nordic Ports and Logistics säljer containerterminalen vidare till det turkiska bolaget Yilport, med starka band till Ryssland. 

2016. Gävle kommun säljer sina sista andelar i containerterminalen till Yilport som nu äger hela driften. Ingen i Gävle kommun tycks ha fört informationen om affärskoordinatorn vidare utanför kommunen, och någon säkerhetsanalys av de bolag som hanterat hamnen sedan den köptes upp 2011 verkar inte ha gjorts.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten att kommentera vissa artiklar. Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.