Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Sverige

”Gränsen går när man inte kan tänka klart på lektionen”

Filip Tendal, Anna Allersstav, Ellen Berlin, Niki Samakovlis, Salesi Pettersson, Elias Broth och August Ahlin går på Engelbreksskolan.
Filip Tendal, Anna Allersstav, Ellen Berlin, Niki Samakovlis, Salesi Pettersson, Elias Broth och August Ahlin går på Engelbreksskolan. Foto: Lars Lindqvist
Engelbrektskolan i Stockholms innerstad är en populär skola med ett av stadens högsta betygsresultat – ändå anser 74 procent av eleverna i årskurs 8 att de saknar arbetsro på lektionerna.

På flera populära skolor med högt söktryck och höga betyg ”klagar” en lika stor andel elever på dålig arbetsro som på skolor med låga betygsresultat och attraktionskraft. Det visar DN:s stora granskning av stadens attitydundersökningar på Stockholms skolor.

Elever som DN träffar på Engelbrektskolan tror inte att deras skola är värre än någon annan. Någon elev upplever stök varannan lektion medan andra anger ett par lektioner i veckan. Vissa beskriver att det varit värre i perioder. En del vill ha helt tyst på lektionerna – om det inte är grupparbeten eller ämnesdiskussioner – andra accepterar lite småprat.

– Visst kan det vara okej med lite småprat men gränsen för mig går när det är så stökigt på en lektion att man inte ens kan tänka klart, förklarar Ellen Berlin, 14 år.

Niki Samakovlis, 15 år, säger att lärare som inte vinner elevernas respekt på första lektionen riskerar kaos resten av året. Stöket beror mest på eleverna men vissa lärare upplevs som för ”snälla”. Och god arbetsro på en lärares lektion kan bytas mot ett mindre kaos på nästa lärares. De skulle helst se att lärarna agerar direkt mot elever som inte sköter sig.

– Tomma hot fungerar inte. Då vet eleverna som stökar att de kan vinna över läraren, säger Niki Samakovlis.

Vad händer när det inte är arbetsro?

Elever beskriver kompisar som slår i bänklock eller skriker längst bak klassrummet, spelar upp musik eller ljudklipp med skrikande katter på högsta ljudnivån på mobilerna, kastar sudd och papperslappar, byter platser med varandra, pratar och skrattar i stället för att göra uppgifterna. Och ”glömmer” arbetsmaterial som de måste hämta mitt i lektionerna. Teknikstrul leder ibland till att lärare tappar greppet om lektionerna.

Lärarna anser oftast att arbets­klimatet är bra men att de måste se till att alla elever är med på tåget.

Engelbrektsskolans rektorn Tomas Hultqvist verkar kluven till enkätresultaten även om siffrorna för arbetsro varit låga på skolan de senaste åren. Han anser att enkäterna ger en ”fruktansvärt subjektiv bild av verkligheten” utan fastställda kriterier för vad som är arbetsro och han känner inte igen sig från sina klassrumsbesök.

– Man kan inte bara läsa statistiken rakt upp och ned som en sanning, säger han.

Men samtliga elever på alla skolor ger väl sin subjektiva bild i undersökningen?

– Jo men det är komplext. Jag är ganska säker på att mycket av förklaringen är att våra elever ställer höga krav på vad som är lugn och ro och kanske bottnar det också i en resultatstress från elever som vill ha högre betyg, säger han.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.