Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-06-19 19:08

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/nyheter/sverige/har-ar-regler-och-fragetecken-kring-elsparkcyklar/

Sverige

Här är regler och frågetecken kring elsparkcyklar

Foto: Alexander Mahmoud

Eldrivna sparkcyklar är ett ganska nytt fenomen i trafiken som har spridit sig snabbt över landet. Men det råder oklarheter hur fordonen ska definieras och om de ens är tillåtna på vägarna. Är det en cykel eller en moped?

DN reder ut reglerna – och frågetecknen.

Åsikterna går isär vad gäller de populära elsparkcyklarna, som även kallas elscooter. Vissa ser dem som ett smidigt transportmedel medan andra anser att de mest ställer till med problem och lämnas på olämpliga ställen. 

En allvarligare aspekt gäller trafiksäkerheten. 

Den som bryter mot trafikregler eller inte har rätt försäkring kan få betala dyrt.

För att få koll på vilka regler som gäller behöver du ta reda på vilken typ av fordon, alltså vilken fordonsklass, det tillhör. Det är alltid föraren som har ansvar för att fordonet som körs uppfyller lagkraven.

Cykel 

Elsparkcyklar klassas i trafikförordningen i samma grupp som segway och de scootrar som funktionshindrade använder, fordon som saknar tramp- och vevanordning. 

Men lagstiftningen för denna grupp är inte glasklar. 

Normalt definieras eldrivna sparkcyklar som en typ av cykel, inte att förväxla med en vanlig elcykel, alltså med pedaler och elassistans, som får gå max 25 kilometer i timman. Maxhastigheten för en elsparkcykel är 20 kilometer i timman med en motor på högst 250 watt. 

Går den snabbare eller har kraftigare motor är det inte längre en cykel och kan inte köras efter cykelregler. Det gäller även om man köper en egen elscooter som går att trimma för att köra fortare. 

Moped

Moped klass II får ha en hastighet av högst 25 kilometer i timman och en effekt som inte överskrider 1 kilowatt. Den kan se ut som en cykel men är en moped.

Enligt Transportstyrelsen bör en elsparkcykel som inte kan köras efter cykelregler i första hand ses som en moped klass II. Men då måste den uppfylla flera tekniska krav som den troligen inte gör, till exempel på bromsarna. Det innebär att elsparkcykeln inte kan klassas som vare sig cykel eller moped och får då inte köras på vägarna.

Att elcyklar och elmopeder inte ingår i gruppen för elsparkcykel beror på att de dels har en tramp- eller vevanordning, och dels håller högre hastigheter som klassas som vanlig moped respektive motorcykel.  

Så får du köra en elsparkcykel

Elsparkcykel får köras på samma sätt som andra cyklar. Det innebär att du kan köra på cykelvägar och i viss utsträckning även på bilvägar. Men på gågata får du endast köra i gångfart, 6-7 kilometer i timman och du har väjningsplikt mot gående. Däremot är det inte tillåtet att cykla på en trottoar.

Man får inte stå två vuxna på en elsparkcykel. Den som har fyllt 15 får skjutsa barn under 10 år, men till exempel två 13-åringar som skjutsar varandra bryter mot lagen.

Att åka elscooter med högre hastighet eller starkare motor än det tillåtna på en cykelväg kan räknas som olovlig körning. Den som kör vårdslöst riskerar även att råka ut för en olycka. På kort tid har antalet personskador ökat kraftigt på grund av elsparkcyklar.

Läs mer: Vården i Stockholm varnar för elsparkcyklar 

Trafikreglerna för moped klass II är desamma som för cykel.

Är sparkcykeln snabbare eller starkare än en cykel men inte uppfyller kraven som ställs på en moped klass II får den inte köras på allmän väg utan endast inom ett inhägnat område.

Utrustning 

Elsparkcykeln ska ha bromsar och en ringklocka. Kör du i mörker ska den ha fram- och baklyse samt vara utrustad med reflexer. Hjälmtvång råder för den som är under 15 år både för elsparkcykel och moped klass ll.

Tänk också på att följa trafikregler och visa hänsyn: kör försiktigt när du passerar medtrafikanter. Åk inte på trottoarer och gångbanor, och parkera elscootern så att den inte är i vägen för rörelsehindrade eller personer med nedsatt syn.

Försäkring

Elscootrarna har inte någon egen försäkring mot skador som orsakas under färden utan leverantörerna förlitar sig på användarnas privata försäkringar. Det krävs dessutom olika slags försäkringar beroende på om du åker elscooter eller moped klass ll.

Hemförsäkringen skyddar exempelvis inte mot skador föraren får om man ramlar från scootern, vilket man däremot har när man åker moped. Då krävs i stället en olycksfallsförsäkring.

Läs mer: Olycka på elsparkcykel kan bli en dyr historia

Gör försäkringsbolaget bedömningen att det är en moped är det lag på att ha en trafikförsäkring som ska täcka kostnaden för såväl föraren som motparten om olyckan leder till bestående men för någon av de inblandade, samt för egendomsskador.

Lagen

Polisen anser att elsparkcyklar är en riktig slamkrypare vad gäller lagstiftningen på grund av svårigheten att klassificera dem. På Transportstyrelsen vill man till och med se ett förbud.

– Fordon som inte är godkända ska inte vara i trafiken, säger Hans Cassepierre, utredare på Transportstyrelsen till DN efter att de trendiga elscootrarna skördat sitt första dödsoffer i Helsingborg. 

Läs mer: Första dödsolyckan sedan trenden med elsparkcyklar startade

På EU-nivå saknas det i nuläget standarder gällande eldrivna fordon, men arbetet med att ta fram förslag pågår. Målet är att EU-standarden ska ge en harmonisering för de tekniska kraven och testmetoderna så att produktkvaliteten och trafiksäkerheten kan säkerställas.

Uthyrarna

Företagen som hyr ut elsparkcyklar hävdar att fordonen uppfyller kraven för att räknas som cyklar. ”Våra el-scootrar har en maxhastighet på 20 km per timme och är klassificerade som cyklar i Sverige, därmed följer vi den svenska lagstiftningen.”, skriver Kristina Nilsson pr-chef på Voi i ett mejl till DN.

Det finns även instruktioner till åkarna hur de ska ta sig fram på ett säkert och ansvarsfullt sätt, som att bära hjälm, använda cykelbanor och att inte inta alkoholhaltiga drycker, enligt uthyrarna.