Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Sverige

Här är sanningen om er själva

Katter – eller skatter? Här är sanningen om er själva. Följande är det som intresserat DN-läsarna mest under den senaste månaden.

I torsdagens pappersupplaga av DN Kultur granskas förändringen av medielandskapet i Sverige och resten av världen.

”Klickmonstret”, den virala kattungen, listor med intresseväckande rubriker (”9 kändistweets du missade i dag”) och de sociala nätverkens växande betydelse är onekligen på väg att förvandla den moderna nyhetskonsumentens vardag.

– Konkurrensen om människors uppmärksamhet har ökat, vilket gör det allt viktigare att producera nyheter som har en förmåga att tränga igenom informationsbruset, säger Jesper Strömbäck, professor i journalistik vid Mittuniversitetet, och lägger i artikeln till:

– Risken med att satsa på klickvänlig journalistik är att människor upplever att den journalistiska kvaliteten försämras och i slutändan vänder sig bort från nyhetsmedierna. [läs hela texten här]

Så hur ser det ut i DN:s digitala kanaler? Vad är det egentligen ni läser? Vad klickar ni på? Har de söta kattungarna tagit över helt?

Längst ned i den här artikeln finns en lista med de mest lästa texterna på DN.se (räknat i antal sidvisningar) de senaste 30 dagarna.

I ohotad topp ligger Högskoleprovet hösten 2014: Orddelen – och som namnet antyder rör det sig i det fallet inte om en traditionell artikel, ett tv-inslag eller ett bildspel, utan om en tjänst till läsarna som består i att man får testa sina ordkunskaper genom att klicka sig fram mellan frågor.

Fler än hälften av artiklarna i DN:s 20-i-topp för den senaste månaden är politiskt material eller ekonomiska nyheter. En del av dem är nyheter som inledningsvis fått spridning på sociala medier (Gymnasieklassens anti-SD-foto viralt), andra är egna nyheter och avslöjanden (Bilderna avslöjade ministerns byggen, Efter kundernas klagomål: Bindningstiderna slopas) eller omarbetningar av andra traditionella mediers nyheter, och åter andra är kommenterande texter (Björn Wiman: Marken gungar under Bah Kuhnkes fötter) eller tv-program (Viktors val: Löfvens piruetter i EU-nämnden). 

Hur tror du att du påverkas av det förändrade medielandskapet? Är journalistiken på väg att förflackas? Eller är oron över en alltför "klickvänlig" journalistik överdriven? Kommentera gärna här i artikeln, eller på DN:s Facebook- eller Twitterkonto. Vi vill veta vad du tycker.

De 20 mest lästa artiklarna på DN.se mellan den 27 oktober - 26 november (räknat i antal sidvisningar):

1. Högskoleprovet hösten 2014: Orddelen

2. Gymnasieklassens anti-SD-foto viralt

3. Löfven hånas för pinsamma missen

4. Han renoverade badrummet för 600 kr

5. Student avstängd efter osynliga m

6. Bill Gates häpnar över svensk skatt

7. Hanna Hellquist: Då kände jag bara för att gråta. Rätt och slätt bryta ihop därinne på Hemköp.

8. Beskedet som kan få SD att fälla budgeten

9. Viktors val: Löfvens piruetter i EU-nämnden

10. Björn Wiman: Marken gungar under Bah Kuhnkes fötter

11. Här är alla veckomenyer

12. Regeringen på väg mot första nederlaget

13. Det perfekta mellanmålet

14. Rasistskämt chockade kommunfullmäktige

15. Efter kundernas klagomål: Bindningstiderna slopas

16. Bilderna avslöjar ministerns byggen

17. Så mycket mer kostar det att äta ekologiskt

18. ”Vi kommer att slåss utav bara helvete”

19. Hemmets okända energitjuvar

20. Från 500 procent till noll i ränta

 

Läs mer: Gulligare när läsaren själv väljer nyheter

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.