Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-05-19 08:42

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/nyheter/sverige/har-ar-sommarens-storsta-vag-och-jarnvagsarbeten/

Sverige

Här är sommarens största väg- och järnvägsarbeten

I sommar genomförs bland annat flera beläggningsarbeten runt om i landet. Foto: Joakim Roos

Beläggningsarbeten, broreparationer och spårbyten. I sommar får du räkna med att det kan bli besvärligt i både väg- och tågtrafiken. DN har kartlagt var de omkring 40 mest omfattande arbetena på landets vägar och järnvägar kommer att utföras sommaren 2019.

Rätta artikel

Sommaren innebär inte bara sol, bad och semester. Årstiden är minst sagt en hektisk tid på året då landets vägar och järnvägar ska repareras och byggas ut. Trafikverket genomför flera arbeten, vissa mer omfattande och komplexa än andra. Det innebär att såväl trafikanter som tågresenärer behöver planera sina resor väl för att slippa onödigt krångel. 

– Vårt råd är att man är ute i god tid och använder vår hemsida för att veta hur framkomligheten ser ut på våra vägar och hur läget ser ut i tågtrafiken. Jag upplever att förståelsen för att vi behöver genomföra dessa arbeten är ganska god, och vi gör allt vi kan för att informationen hålls uppdaterad av våra trafikledningscentraler, säger Roberto Maiorana, chef för trafikledning och trafikplanering på Trafikverket. 

Under sommaren kommer flera beläggningsarbeten att genomföras, bland annat på E4 mellan Norrköping och Jönköping, samt på E18/E20 mellan Örebro och Arboga. 

– Sommaren är en period med rätt förutsättningar för att genomföra beläggningsarbeten. Dels är det rätt temperaturer i omgivningen, dels inte lika mycket trafik som under övriga året eftersom många som pendlar har semester, säger Roberto Maiorana. 

Roberto Maiorana. Foto: Trafikverket

Men han har också förståelse för att det kan vara besvärligt att ta sig fram på sina håll, men uppmanar samtidigt trafikanter att respektera att det är människor som arbetar längs med vägarna och att deras säkerhet är viktig. 

– Vi vill att alla ska gå till sitt jobb och känna att det är säkert, men också att alla kommer hem oskadda när arbetsdagen är slut. 

Men det är inte bara i biltrafiken det blir stökigt. Även tågtrafiken kommer att påverkas när de största arbetena på landets järnvägar tar vid. Skulle det visa sig bli lika hett som förra sommaren kan det dessutom innebära ytterligare störningar. 

– Väderleken ger i de flesta fallen rätt förutsättningar för arbeten på järnvägarna, men är det alldeles för varmt kan det exempelvis bli svårt att utföra svetsarbeten då vi måste ta hänsyn till brandrisken och förhålla oss till det, säger Roberto Maiorana. 

Ett av de större järnvägsarbetena är upprustningen av den så kallade Getingmidjan. Det är sträckan mellan Stockholm central och Stockholms södra, och som för andra året i rad stängs av. Arbetena kommer att pågå mellan vecka 26 och 33, vilket innebär att resenärer i stället får åka med SL:s pendeltåg för att ta sig in till city. 

– Just i den här etappen kommer vi att byta ut broarna. Det är komplext, men också en spännande del av projektet. Vi ska också komma ihåg att vi gör förbättringarna för att järnvägen ska kunna hålla i många år framöver. 

Även i Göteborg kan det bli störningar när bangården i Olskroken ska byggas om. Där möts i dagsläget Bohusbanan, Norge-/Vänerbanan och Västra stambanan för gemensam infart mot Göteborgs central, vilket har lett till kapacitetsbrister. Nu ska järnvägsspåren i stället korsa varandra på ytterligare ställen så att fler tåg kan passera området samtidigt.

– Vid en störning på en sådan plats påverkas en stor del av trafiken, men kan man separera spåren kommer störningarna i stället att minska, säger Robert Maiorana.

Läs mer: Nu stängs gångbron mellan Södermalm och Munkbrohamnen av