Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-02-21 00:51

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/nyheter/sverige/haverikommissionen-sagar-svensk-helikopterkapacitet/

Sverige

Haverikommissionen sågar svensk helikopterkapacitet

Sjöfartsverkets räddningshelikopter Lifeguard 007. Foto: Johan Nilsson/TT

Sjöfartsverket klarar inte sitt mål att ha dygnet runt-beredda helikoptrar för räddningsinsatser. Det finns alldeles för få för de fem baserna, enligt en ny kritisk rapport.

– Vid ett tillfälle var fyra baser stängda samtidigt, säger Jörgen Zachau på Statens haverikommission.

Anders Bolling
Rätta artikel

Sjöfartsverket har sju räddningshelikoptrar och förfogar över fem helikopterbaser: Göteborg, Visby, Kallinge, Umeå och Norrtälje.

Myndighetens eget mål är att helikoptrarna ska vara tillgängliga dygnet runt för räddningsinsatser till sjöss och efter flyghaverier.

Men helikopterorganisationen är alldeles underdimensionerad, enligt Statens haverikommission, SHK.

Att det finns sju helikoptrar betyder inte att så många är tillgängliga hela tiden, av två skäl: dels finns ett krav på regelbundet underhåll, dels finns ett behov av utbildning, och man måste öva med samma helikoptrar.

Det inte är möjligt att ens teoretiskt upprätthålla beredskapen. Det är slutsatsen i en färsk rapport från SHK.

– Man klarar inte den interna ambitionsnivån, säger Jörgen Zachau, som lett utredningen bakom rapporten.

– Vid ett tillfälle i januari 2018 var fyra baser stängda samtidigt. Det tyckte vi var konstigt, men det var knutet till en pågående avtalskonflikt. Under en natt var Göteborg den enda basen som var öppen, säger Zachau.

SHK beslutade sig för att göra utredningen sedan myndigheten fått kännedom om en rad haverier där Sjöfartsverkets räddningshelikoptrar inte var tillgängliga som förväntat.

Sjöfartsverket uppfyller visserligen de övergripande kraven på sjö- och flygräddning, men de flesta räddningsinsatser görs med andra resurser än helikoptrar.

Regeringens instruktion säger inte specifikt att det ska finnas fem baser utan är mer övergripande: ”den här räddningskapaciteten ska ni ha”. Sedan har Sjöfartsverket satt upp ett eget program.

Problemet är det mål som myndigheten har satt upp åt sig själv.

SHK menar att Sjöfartsverket borde förbättra planeringen av helikopterverksamheten, exempelvis effektivisera skiften av besättningar.

Men framför allt rekommenderar Haverikommissionen att regering och riksdag gör en ordentlig översyn av helikopterbehovet i stort.