Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Sverige

Judefrågor på Sveriges officiella Twitterkonto

Komikern och bloggaren Sonja Abrahamsson har fått uppdraget att sköta Sveriges officiella Twitterkonto. Men hennes funderingar om judar har väckt blandade känslor.

Sveriges officiella Twitterkonto @sweden skulle marknadsföra Sverige. Projektet gick ut på att låta olika svenskar skriva fritt om vad hon eller han vill under en veckas tid.

– Det vi hoppades på var att vi skulle få uppmärksamhet för att vi vågar prova nya saker, och just så har det blivit. I utländska medier har Sverige hyllats för hur demokratiska vi är och att något liknande inte hade gått att genomföra i många andra länder, har Maria Ziv, marknadsdirektör på Visit Sweden, tidigare sagt till DN.se.

Men nu tycker vissa att pr-tricket, som Svenska institutet och kommunikationsföretaget Visit Sweden ligger bakom, gått för långt. Detta sedan den frispråkiga komikern och bloggaren Sonja Abrahamsson fått uppdraget att twittra för @sweden. I sina tweets har hon ställt frågor om judar som vissa har uppfattat som provokativa.

Här följer några exempel:

"Vad är grejen med judar. Du kan inte ens se om en person är jude förrän du ser deras penis, och även om du gör det kan du inte vara säker!?"

"I Nazityskland var de till och med tvungna att sy på stjärnor på sina ärmar. Om de inte gjorde det kunde de aldrig veta vem som var jude och vem som inte var jude."

"En gång frågade jag en kollega vad en jude är. Han var 'delvis jude', vad som nu menas med det. Han sa: 'ööööh… judar är.. öh.. välutbildade..?"

Flera utländska medier har uppmärksammat inläggen, bland annat New York Times.

Maria Ziv på Visit Sweden beklagar om någon har tagit illa vid sig, men påpekar att projektet delvis går ut på att inte censurera vad som skrivs.

– Vi tycker självklart att det är jättetråkigt om det är någon som har blivit förolämpad eller förorättad av det hon har skrivit. Det är absolut inte det som är meningen med projektet. Samtidigt är det viktigt att vi inte går in och börjar bedöma vad man ska ta bort eller vad som är okej, säger hon till DN.se.

Maria Ziv förklarar att skribenterna som får låna det officiella Twitterkontot har tre regler de måste följa: inte bedriva hets mot folkgrupp, inte marknadsföra sig själva eller några produkter och inte skriva något som kan hota den nationella säkerheten.

Enligt Maria Ziv är Sonja Abrahamsson "kontroversiell som person i sin humor och sitt uttryckssätt". Men hon tycker ändå att hon har har hållit sig inom ramarna för vad som är tillåtet.

– Sonja ställer väldigt mycket frågor och vill skapa diskussioner. Det är lite därför hon och de andra curatorerna har valts ut. Även om jag kanske hade önskat att hon hade uttryckt sig med andra ord så tycker jag inte att hon har gått över gränsen.

Har ni haft någon kontakt med Sonja Abrahamsson angående de uppmärksammade tweetsen?

– Vi vill inte påverka det hon skriver. Men när vi mäkte att det blev mycket diskussion kring det här mejlade vi henne och sa att om hon vill prata och ha tips kring hur hon ska hantera situationen så får hon gärna höra av sig, säger Maria Ziv.

Kort efter att Sonja Abrahamsson twittrade ut sina frågor om judar på tisdagen publicerade hon några nya tweets för att be om ursäkt. "Där jag kommer ifrån finns inga judar", skriver hon och fortsätter:

"Jag ber om ursäkt om några av er tyckte att frågorna var stötande. Det var inte meningen. Jag förstår bara inte varför vissa hatar judar så mycket".

"Jag tyckte att det var en bra idé att ställa frågan när det finns så många välutbildade människor runtom i världen som kan svara på det. Men nej. Dålig idé."

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.