Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-12-13 23:12

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/nyheter/sverige/kanda-professorn-sa-gor-du-for-att-bli-bast/

Sverige

Kända professorn: Så gör du för att bli bäst

Bild 1 av 11 Professor K. Anders Ericsson hoppar från enmeterssvikten i Eriksdalsbadet i Stockholm. DN:s Lotta Härdelin om bilden: Vid den här fotograferingen var jag ute på riktigt djupt vatten. Alla moment var osäkra. Skulle professorn ställa upp på att hoppa, och i så fall, var skulle han landa? Skulle blixten hinna med? Skulle han komma ihåg att blicka in i kameran? Jag hade bara två exponeringar på mig att lyckas. Jag testade med en person som provhoppade tre gånger. Alla tre tester misslyckades. Med en känsla av att ”det här kommer att bli ett stort misslyckande” tog jag ett djupt andetag och gav professor K. Anders Ericsson klartecken att gå ut på trampolinen.
Foto: Lotta Härdelin
Bild 2 av 11 K. Anders Ericsson går upp från bassängen.
Foto: Lotta Härdelin
Bild 3 av 11 Amanda Lundin, 12, tränar simhopp cirka 20 timmar i veckan. Hon vet hur man gör en perfekt landning.
Foto: Lotta Härdelin
Bild 4 av 11 Tränaren Peter Falkman kommenterar Amanda Lundins hopp: ”Hon fuskar lite i avhoppet genom att böja på knäna. Hon fäller då kroppen ganska mycket bakåt och hamnar i svank, vilket gör att hoppet inte sticker uppåt.”
Foto: Lotta Härdelin
Bild 5 av 11 ”Eftersom hon inte riktigt har tryckt färdigt med sina ben och har för långsam armsving så blir hon väldigt vriden, hon ligger som en banan här. Det blir tungt och segt att skruva.”
Foto: Lotta Härdelin
Bild 6 av 11 ”Här är fötterna nästan lite korsade, så benen ser ut som en elvisp. Det är risken när man försöker säkerställa att fötterna håller ihop.”
Foto: Lotta Härdelin
Bild 7 av 11 ”Här hamnar hon för lågt och är lite för avslappnad i ryggen, hon har inte någon riktigt rak kroppslinje.”
Foto: Lotta Härdelin
Bild 8 av 11 ”Möjligtvis skulle hon kunna vara högre nu när hon börjar öppna upp, då hade hon skaffat sig ännu mer tid att förbereda ett perfekt nedslag. Men hon har en väldigt bra position här, bra hållning, spända ben, beredd på att gå ut med armarna i sidan.”
Foto: Lotta Härdelin
Bild 9 av 11 ”Det här är bra, precis så här vill jag att det ska se ut! Hon ligger alldeles spikrak i sina linjer, snart kommer hon att öppna upp och lyfta armarna för att stoppa sin skruv. Hon gör det här väldigt, väldigt skickligt. Snart kan hon egentligen bara dyka ner i vattnet. Det är en klipsk unge det här, förstår du att hon bara är 12 år?”
Foto: Lotta Härdelin
Bild 10 av 11 Hjärnforskaren Fredrik Ullén.
Foto: Fredrik Funck
Bild 11 av 11 ”Jag tycker att det är synd att den svenska skolan inte riktigt verkar kunna ta vara på sina elever. Det är väl okej för de barn som får en massa resurser och stöd hemifrån, men jag tänker mycket på de som inte ges samma möjligheter”, säger K. Anders Ericsson efter att ha pratat om sin forskning på en workshop i riksdagen.
Foto: Lotta Härdelin

Han säger sig veta hur du blir bäst. Den svenska professorn vars forskning ligger bakom 10.000-timmarsregeln har format vår syn på talang och träning mer än någon annan det senaste decenniet. Nu vill K. Anders Ericsson förändra den svenska skolan genom att sjunga misslyckandets lov.

Detta är en låst artikel. Logga in som prenumerant för att fortsätta läsa. Logga in