Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.
Mitt DN - skapa ditt nyhetsflöde Mina nyhetsbrev Ämnen jag följer Sparade artiklar Kunderbjudanden Kundservice och prenumeration Logga ut
Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Sverige

Klart med Kirunas flytt

Kirunas centrum kommer att flyttas till stadsberget Luossavaara vid sjön Luossajärvi, enligt det historiska beslut som kommunfullmäktige fattade på måndagen.

- Nu är bollen i rullning och nu är det viktigt att vi övertygar regeringen om att det här är det enda rätta för både LKAB:s och Kirunas framtid, säger kommunalrådet Kenneth Stålnacke (s) till TT.

Beslutet att bygga upp det nya Kiruna i nordvästlig riktning togs efter en lång debatt och följde den politiska majoritetens förslag.

Egentligen skulle avgörandet ha kommit redan den 19 december, men då mötte förslaget motstånd från både Kirunapartiet och vänstern. Partierna ansåg att det fortfarande fanns frågetecken som måste rätas ut innan den nya fördjupade översiktsplanen kan antas. Därmed sköts beslutet om åt vilket håll staden ska växa i framtiden upp till den 8 januari.

Även vid måndagens fullmäktigesammanträde reserverade sig Kirunapartiet. Vänsterpartiet och centerpartiet deltog dock inte i beslutet, enligt ett pressmeddelande.

Frågan om en ny järnvägssträckning blev klar redan i december, då enades fullmäktige om att det bästa alternativet är nordväst om den nuvarande stadskärnan, bakom gruvan Kirunavaara och över sjöbangården till Loussavaara.

Järnvägen är den fråga som legat högst på dagordningen när det gäller hur nya Kiruna ska se ut.

I det antagna alternativet ingår att järnvägen ska dras i en tunnel genom Luossavaara. Tunneln är avgörande för att Kirunas utveckling ska bli positiv och växa på rätt sida om malmkroppen, betonar kommunalrådet.

- Utan tunneln får vi samhällsutvecklingen mot nordost i stället och då förkortas LKAB:s livslängd. Inte på grund av mindre malm utan för att kostnaderna för att lösa in fastigheter blir så höga, säger Kenneth Stålnacke.

Finansieringen av tunneln är inte löst. Kostnaden har beräknats till en eller två miljarder kronor.

Kenneth Stålnacke säger att det är omöjligt för kommunen att betala tunneln.

- Det måste bli antingen staten eller LKAB som står för kalaset, säger han.

Den nuvarande järnvägen kommer att beröras av sprickbildning på grund av gruvbrytningen inom bara några år.

På längre sikt kommer stadshuset, kyrkan, sjukhuset och många andra byggnader i nuvarande centrum att hotas av gruvbrytningen.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten att kommentera vissa artiklar. Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.