Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Sverige

Kraftig ökning av dödliga cykelolyckor

Foto: Beatrice Lundborg

Cyklandet tar fart på allvar men det är ett farligt färdsätt. I fjol mer än fördubblades antalet döda cyklister i trafiken.

Det betyder att 34 cyklister avled i trafiken i fjol, vilket kan jämföras med 14 året dessförinnan, enligt Transportstyrelsens preliminära statistik. Samtidigt ökade antalet allvarligt skadade med nästan elva procent till 519 cyklister.

Den vanligaste dödsolyckan inträffar när cyklister och bilar kolliderar. Cirka hälften av de dödade cyklisterna avled till följd av kollisioner med bilar. De oskyddade cyklisterna far över huvud taget mycket illa i mötet med personbilar som vanligtvis väger omkring 1,5 ton.

En vanlig olyckstyp är korsningsolyckor. Näst kollisioner så är singelolyckor farligast. Det beror på den utsatthet som cyklister har i mötet med en hård omgivning; särskilt om inte huvudet skyddas av hjälm.

Foto: TT

Slutsatsen av olycksstatistiken är att det är en stor fördel om olika trafikantslag separeras. Men också att cykelbanor måste hållas rena från löv, snö, grus och andra hinder som kan medföra en förhöjd risk för cyklisterna. Också körning i mörker betyder en förhöjd olycksrisk.

Varför ökar då trafikolyckorna där cyklister far illa? Finns det något enkelt svar?

– Nej, vi ser ingen systematisk förändring, svarar Johan Strandroth, trafiksäkerhetsanalytiker hos Trafikverket.

Så vad ska man tro?

– Cyklismen har ökat - och då ökar skadorna, svarar han, och fortsätter:

– Särskilt som inte cykelinfrastrukturen förbättrats i samma utsträckning.

Vad betyder det om cyklisterna använder hjälm?

– Jättemycket. Med hjälm kan man minska de allvarliga skadorna med två tredjedelar. Hjälmanvändningen ökar visserligen men inte tillräckligt mycket.

Enligt en VTI-rapport från i år så uppnåddes den högsta uppmätta cykelhjälmsanvändningen hittills i fjol med en 37-procentig användning. Men det skiljer stort mellan exempelvis barn som är bättre på att använda hjälm än vuxna.

Johan Strandroth vill framhålla och understryka att förbättrade villkor för cyklister är en viktig hälsofråga.

I en rapport som Cykelfrämjandet och försäkringsbolaget If tog fram i fjol, ”Cykling och cykelsäkerhet”, visar det sig att det skiljer stort mellan olika kommuner i landet när det gäller olyckor.

I förordet står: ”cyklister är numera flest bland patienter inlagda på sjukhus till följd av trafikskada...”. Rapporten har gjort ett urval bland landets 290 kommuner och kontrollerat 51 av dessa. Medan den bästa tredjedelen av dessa kommuner hade drygt 8 singelolyckor per miljonen cykelresor 2011-12 så hade de sämsta 43. I kollisioner redovisade de bästa 2,5 medan den sämsta gruppen hade närmare 11 olyckor.

En slutsats som kunde dras var: ”I kommunerna med bäst cykelsäkerhet är cykelns andel av personresorna betydligt högre än riksgenomsnittet. I kommunerna med sämst cykelsäkerhet är det tvärtom.”

Rapportförfattaren Krister Spolander, trafikexpert och konsult, har förslag på vad som behöver göras.

– Det behövs en bilfri infrastruktur med säkra korsningspunkter med biltrafiken. Och bilhastigheten måste ned före de här korsningspunkterna.

Han vill se också se bredare cykelbanor med möjlighet att köra om.

– Det ska gå att cykla fort.

– Drift och underhåll är också en otroligt viktig faktor.

Krister Spolander anser att Sveriges utveckling ligger efter bra cykelländer som exempelvis Danmark och Nederländerna.

Han berättar att cykel inte finns med på vare sig det nationella eller regionala planeringsstadierna utan först som ett lokalt transportmedel. Det gör att den där riktigt stora satsningen på cykelbanor inte blir av.


Senaste nytt.Stockholm ska öka cyklandet men minska olyckorna

Foto: Beatrice Lundborg

Stockholm har en cykelplan vars mål är att cyklandet ska öka dramatiskt samtidigt som trafikolyckorna ska minska. ”Risken att dödas eller skadas svårt i en cykelolycka ska minska med 50 procent till 2020”.

Målet är att 12 procent av resorna i högtrafik ska ske med cykel 2018 och 15 procent 2030. Och cyklandet mätt vid stadens mätpunkter ska från 2012 till 2030 fördubblas. Då ska man hålla i minnet att cyklandet mätt i passager på mätpunkter i Stockholm redan fördubblats på femton år.

För att uppnå målen satsas på bättre cykelvägar samt bättre underhåll av dessa. Läs intervjun med Trafikverkets trafiksäkerhetsanalytiker

 


Enkät. Vad beror det på att fler cyklister omkommer i trafiken?

Lisa Olsson, 36, Årsta.

– Jag ser att man jobbar med att förbättra banorna och det är bra men det finns fortfarande mycket som är fel. Ibland cyklar man rakt ut på bilvägen och det finns gropar i marken också. Att flera dör har ju nog att göra med att det är fler cyklister också. Cyklister måste få mer utrymme, man borde bygga ut separata cykelbanor där man inte behöver köra vid bilarna.

 

Niklas Ekberg, 35, Kungsholmen.

– Det är fler som cyklar i dag så att det dör fler kan ju dels bero på det men jag tror också att det beror på att dagens samhälle är så hetsigt. Folk är så stressade, eller så lyssnar de på musik eller pillrar med telefonen, det gäller både bilister och cyklister. Bättre cykelbanor vore bra.

 

Anna Lindholm, 31, Fredhäll.

– Det är ju lite osäkert att cykla det känner man ju när man är ute och gör det. Det är många som har bråttom. Jag håller mig till de cykelbanor jag vet är säkra, jag tar aldrig banor jag inte känner till. Om folk vore mindre stressade och mer uppmärksamma skulle det nog bli färre olyckor.

Fakta.Cykeltrafiken i Stockholm

I Stockholm sker cirka 5 procent av resorna med cykel.

2012 fanns det 75 mil cykelväg - i dag finns det drygt 82 mil.

Cykeljouren ingår i Trafikkontorets verksamhet och sköter drift underhåll av de prioriterade cykelbanorna.

Fakta.Så farligt lever cyklister

För motorcyklister brukar man vanligen hävda att risken att dö i trafiken är cirka 15-20 gånger högre än om man far i bil. För cyklister finns ingen jämförbar dödsrisksiffra.

Enligt den rapportering som Strada (källor polis och sjukvård) tillhandahåller var cyklister inblandade i totalt 12 541 trafikolyckor under 2014. Av olyckorna inträffade flertalet, drygt 7 000 på landets kommunala vägnät. Könsmässigt fördelades de skadade på 63 procent män och 37 procent

Cykel används som huvudsakligt färdsätt vid cirka nio procent av Sveriges invånares personresor.

Källa: rapporten ”Cykling i Sverige”

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.