Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer
169 kr/månad

Vakna med DN på helgen. Halva priset på papperstidningen i tre månader!

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-08-19 14:15

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/nyheter/sverige/krav-pa-trafikverket-att-snabbare-klara-tagstopp/

Sverige

Krav på Trafikverket att snabbare klara tågstopp

Foto: Johan Nilsson/TT

Efter kritik om återkommande förseningar skriver Trafikverket nu om kontrakten med sina entreprenörer för att de snabbare ska vara på plats när det blir stopp i tågtrafiken.

Samtidigt kräver en av de större tågoperatörerna att myndigheten skärper sin långsiktiga beredskap och ser till att tåg kan passera även när det pågår reparationsarbeten.

Flera uppmärksammade tågförseningar ledde för två år sedan till att regeringen krävde snabbare insatser för att få igång trafiken efter olyckor och andra incidenter. Nu är Trafikverket i slutfasen av arbetet och senast i början av nästa år ska alla kontrakt med entreprenörerna innehålla exakta tider om när experter på elsäkerhet, olycksplatsansvariga och annan personal måste vara på plats.  

Högst en halvtimme ska det ta i storstadsregionerna. I områden med mindre tät trafik får entreprenörerna lite längre tid på sig. 

– Då får vi snabbare rätt kompetens på plats för att åtgärda felet. Kontaktledningshaverier kan leda till att folk blir sittande på ett tåg en längre tid. Finns det ingen el går det inte att få bort tågen, säger Johan Hedman, avdelningschef på Trafikverket och ansvarig för nationell trafikledning.

Behovet av snabbare insatser blev tydligt för ett par veckor sedan när en kontaktledning rasade över spåret, träffade en signalkabel och orsakade ett tre dagar långt tågstopp i Vätteryd mellan Höör och Hässleholm i Skåne. Tusentals resenärer drabbades och stora delar av tågtrafiken fick ersättas av busstrafik.

Exakt vad som orsakade problemen tidigt på morgonen den 19 juli är ännu inte klarlagt, men mycket tyder på att fåglar utlöste en ljusbåge som brände av den strömförande ledningen så att den rasade. 

– Det händer ganska ofta att fåglar är inblandade när det uppstår fel, men konsekvenserna är sällan så här allvarliga. Oftast brinner fågeln upp och då blir det bara ett kort fel.

Trafikverket ser även över skyddet mot fåglar och tillgången till diesellok, som ska bogsera bort de eldrivna tågen innan arbetet med att laga kontaktledningen kan börja. 

– Tidigare har vi inte haft konkreta inställelsetider för diesellok men det justerar vi nu. De ska vara på plats inom en timme i hårt trafikerade områden, säger Johan Hedman.

Marco Andersson, marknadschef på tågtrafikbolaget Snälltåget, anser att Trafikverket måste se över sin beredskap och hur trafiken hanteras på en olycksplats. Effekterna av tillbudet mellan Höör och Hässleholm kunde ha begränsats, anser han.

– Att man behöver laga kontaktledningar och göra ett tillfälligt stopp några timmar är en sak, men när det tar så lång tid som tre dygn för att få ordning på trafiken måste man ha en bättre plan, säger han.

Enligt Marco Andersson är det ofta möjligt att köra tåg genom ett arbetsområde; ett sätt är att låsa växlar så att de bara kan användas för att köra igenom området. Om signalsystemet påverkas i ett begränsat område kan man också tillfälligt täcka över ljussignalerna.

– Då kan man ändå använda spåret och passera, men kanske i lägre hastighet. Att som nu stänga av trafiken under så lång tid leder till oerhört stora konsekvenser, inte minst för resenärerna, säger han.

Nu var Snälltåget, Skånetrafiken och SJ hänvisade till att sätta in bussar för att klara trafiken.

Johan Hedman bekräftar att det ibland går att låsa en växel i ett läge, men att det i det här fallet inte var möjligt. När problemen med elen är omfattande påverkas signalerna i området så mycket att det inte går att köra tågen utan att riskera trafiksäkerheten, framhåller han.

De beredskapsplaner Trafikverket har omfattar bland annat uppgifter om alternativa sträckor där tågen kan köra om det uppstår ett stopp. I planerna finns också uppgifter om hur man drar ner på trafiken eftersom de alternativa sträckorna sällan är byggda för samma kapacitet. 

– Vi identifierar de platser som är mest utsatta, där trafiken är tätast nöts kontaktledningarna mest, säger Johan Hedman.