Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Sverige

Lärare saknar tid att uppdatera sig

Ny forskning har svårt att leta sig in i skolans klassrum. Lärarna hindras från att uppdatera sig på grund av brist på tid, pengar och stöd från skolledare visar en ny undersökning.

Lärare och rektorer ska hålla sig uppdaterade om den senaste forskningen så att elever får lära sig relevant kunskap i olika ämnen och inte gammal ”skåpmat”. Lärarna ska också hålla sig uppdaterade kring ny forskning om de bästa sätten att undervisa, så kallad didaktik och pedagogik.

Men i praktiken anser lärarna att det inte är så lätt att leva upp till skollagens krav, även om de har en mycket positiv inställning till forskare och forskning, visar en ny enkätundersökning från den ideella föreningen Vetenskap & allmänhet som presenteras i dag måndag.

Skolledare har däremot oftare kontakt med forskare än lärare och de tycker inte att deras lärare hind­ras av brist på tid eller stöd från sin ledning.

– Det var anmärkningsvärt att lärare och skolledare har så olika syn på hur verkligheten ser ut, säger Karin Larsdotter, chefsutredare på Vetenskap & allmänhet.

Undersökningen visade också att bara 14 procent av lärarna tyckte att det var mycket viktigt att själva forska.

– Det förvånade oss, i synnerhet som det satsats så pass mycket statliga pengar på att lärarna ska forska, säger Karin Larsdotter.

Svaren från lärarna tyder också på att skolans styrdokument snarare hindrar skolor från att ha kontakt med forskare än hjälper.

Trots svaren anger nio av tio lärare att de vid något tillfälle använt nya forskningsresultat i sitt arbete under de senaste tolv månaderna. En tiondel av lärarna anger att de inte vid något tillfälle använt resultat från forskning i sitt arbete under det senaste året. Lärare i naturvetenskap och matematik använder oftare än andra ny forskning. Samtidigt tvivlar lärare i slöjd och religion på att deras undervisning har en tydlig vetenskaplig förankring.

Främsta hindren för forskarkontakt

Lärarna anger att de främsta hindren för att ta kontakt med forskare är:
Brist på tid (nästan 8 av 10 lärare anser att det är ett stort hinder)
Skolans ekonomi (nästan 5 av 10 anser att det är ett stort hinder)
Att det är svårt att veta vem man ska kontakta (nästan 3 av 10 anser att det är ett stort hinder)
Bristande stöd från skolledningen (stort eller visst hinder anser 6 av 10)
Enkätundersökningen som utförts av SCB har besvarats av cirka 1.000 lärare från förskola till gymnasium.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.