Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-12-10 18:41

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/nyheter/sverige/lararfacket-risk-att-sparpaket-stoppar-positiva-trenden/

Sverige

Lärarfacket: Risk att sparpaket stoppar positiva trenden

Åsa Fahlén varnar för den bristande jämlikheten i den svenska skolan. Foto: Thomas Karlsson

Det kom positiva reaktioner men också varningar när nya Pisaundersökningen presenterades på tisdagen. 

– Risken är att kommunernas sparpaket kommer att dra undan mattan för den positiva kunskapstrenden, säger Åsa Fahlén vid Lärarnas riksförbund. 

Svenska 15-åringar presterar över snittet i OECD i läsning, matematik och naturvetenskap, visar Pisaundersökningen.

Liberalernas skolpolitiske talesperson Roger Haddad, som är vice ordförande i utbildningsutskott, skriver i ett mejl till DN att det är ”oerhört roligt att det fortsätter uppåt, ett grattis till Sveriges hårt arbetande lärare och eleverna som deltog”.

Att likvärdigheten i den svenska skolan ligger på fortsatt bottennivå jämfört med de andra nordiska länderna, tror han åtgärdas bäst med att staten tar över huvudmannaskapet för skolan.

I Januariavtalet mellan regeringen, L och C finns en punkt som handlar om att tillsätta en utredning för att utreda ett statligt huvudmannaskap skulle kunna se ut. 

Det behövs ”för att öka likvärdigheten i hela landet samt säkra tillgången på behöriga utbildade lärare oberoende vilken skola man går på”. 

Ett särskilt fokus måste ligga på skolor i utsatta områden där det också finns en större andel obehöriga lärare, skriver han.

”Det är det mest akuta problemet som L menar att vi måste åtgärda, bland annat genom att locka tillbaka de lärare som slutat samt öka deras befogenheter”, skriver han.

https://twitter.com/RogerHaddadLib/status/1201787961857191937

Moderaternas utbildningspolitiska talesperson, Kristina Axén Olin, är mer oroad.

Hon tar fasta på den bristande likvärdigheten i den svenska skolan och det faktum att 11 procent av de svenska 15-åringarna inte har kunnat medverka i den internationella undersökningen, helt enkelt för att de är nyanlända och har för låga kunskaper.

”Det gör att det är svårt att glädjas”, skriver hon i ett mejl till DN och fortsätter: ”Vi måste få ordning på svenska skola. Pisa visar med all tydlighet att vi misslyckas med integrationen och att barn som har det svårt inte får rätt hjälp i skolan”. 

Åsa Fahlén, som är ordförande i Lärarnas riksförbund, gläds åt det uppåtgående resultatet, men tillägger att det är långt ifrån tillräckligt.

– Bristande likvärdighet är fortfarande ett stort och allvarligt problem. Det går inte att slå sig till ro med att kunskapsresultaten ökat, säger hon.

Det finns fortfarande behov av stora reformer i den svenska skolan – främst eftersom kommuner och friskolor inte kan lösa skolans problem med bristande likvärdighet på egen hand. 

– Och nu hotar dessutom ett stort antal kommuner med nedskärningar i skolan, säger Åsa Fahlén.

Risken är att kommande besparingar kommer att minska jämlikheten mellan elever ytterligare och ”dra undan mattan för den positiva kunskapstrenden”. 

– Staten måste därför gå in och ta över ansvaret för skolan och det måste ske skyndsamt, säger Åsa Fahlén.

Utbildningsminister Anna Ekström (S) skriver i ett mejl till DN att hon gläds åt de positiva resultaten, men håller också upp ett varnande finger mot att marknadskrafterna ska fortsätta styra skolan.

”Den marknadstro som har präglat skolpolitiken under de tre senaste decennierna har lett till växande klyftor mellan skolor”, skriver hon.

Regeringen har tillsatt en utredning som ska analysera och föreslå åtgärder för att minska skolsegregationen, bland annat genom att se över vilka urvalskriterier som används och om man bör ha en gemensam antagning.

”De skolor och de elever som har störst behov ska få mer pengar från staten”, skriver Anna Ekström.

Läs mer: 

Lyft för svenska elever i Pisaundersökning 

Pisachefen: Lärare ses som servicepersonal i Sverige 

Skolverkets Peter Fredriksson: ”Vi måste samla oss kring de resurssvaga eleverna”