Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-02-18 06:02

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/nyheter/sverige/ledningssystem-for-tagtrafiken-minst-elva-ar-forsenat/

Sverige

Ledningssystem för tågtrafiken – minst elva år försenat

Bengt Olsson är presschef på Trafikverket. Han berättar att ett nytt tågtrafikledningssystem håller på att utvecklas. Tanken var att det skulle ha varit färdigt i år, men nu har det skjutits upp och beräknas tas i drift någon gång under 2030-talet. Foto: Allis Nettréus

Planen var att ett nytt nationellt tågtrafikledningssystem skulle varit färdigt i år. Så blir det inte. Det har skjutits upp i åtminstone elva år.
– Den typen av system existerar inte. Det måste konstrueras, säger Bengt Olsson, presschef på Trafikverket.

Jimmy Persson
Rätta artikel

I dagsläget finns tre olika typer av trafikledningssystem för Sveriges järnvägar. Nationell tågledning, NTL, ska ersätta samtliga och ska göra att det blir enklare för trafikledningen att hantera järnvägsnätet. Dessutom ska resenärerna få snabbare och pålitligare trafikinformation. 

Den senaste tidens stora störningar i tågtrafiken har drabbat hundratusentals resenärer och skapat frustation. Möjligen hade dessa störningar blivit lindrigare, eller åtminstone mer acceptabla om trafikinformationen varit tydligare. Så kunde det ha varit om prognosen av införandet av det nya trafikledningssystemet hade stämt. I en artikel ur DN från 2014 gick det att läsa att systemet skulle ha varit driftsatt 2019. Nu har det skjutits upp – åtminstone elva år. Anledningen är att systemet inte finns färdigt att köpa. 

– Den typen av system existerar inte. Det måste konstrueras och det finns inte på lagerhyllan någonstans i hela världen, säger Bengt Olsson, presschef på Trafikverket. 

Borde man inte redan 2014 ha vetat om att det här systemet är komplext och kommer att ta lång tid att utveckla? 

– Jag tror snarare att det är en ganska vanlig företeelse. När man gör planeringar och entreprenader går man igenom olika steg. Jo, man vet att det är komplext, då gör man en skrivbordsberäkning och man är väldigt ruff i en sådan beräkning, säger han. 

Efter en upphandling har företaget Alstom fått i uppgift att utveckla det nya systemet. Ett avtal som är värt 650 miljoner kronor. Järnvägen består i dag av ett analogt och ett digitalt signalsystem och det nya trafikledningssystemet ska kunna klara av att hantera bägge delar. 

– Det är en utmaning när man upphandlar system. Det måste kunna klara av båda delarna. Utmaningen är också att de analoga systemen är på väg bort i hela världen, säger Bengt Olsson.   

Att tågens avgångstid ibland förskjuts med tio minuter åt gången vid upprepade tillfällen beror enligt Bengt Olsson på att trafikinformationen i dagsläget är automatiserad. Trafikinformatörerna är i dag tvungna att manuellt gå in och ändra informationen när det sker större förändringar. Hinner inte den automatiska funktionen stängas av i tid kan det bidra till förvirring hos resenärerna. 

Med det nya systemet ska dessa problem undvikas genom att systemet bättre ska kunna känna av hur tågtrafiken kan komma att påverkas och hitta automatiserade lösningar på hur trafiken ska köras. Det ska i sin tur bidra till att trafikinformation blir pålitligare. 

– Händer det någonting på en specifik plats ska man kunna trycka på en knapp som gör att trafikledningen får lösningsförslag, exempelvis på var tågen kan mötas någonstans. Fördelen med systemet är att det går mycket snabbare och där du inte blir lika beroende av att folk sitter och tittar på en skärm, säger Bengt Olsson. 

Tillsammans med NTL ska det utvecklas ytterligare två system som alla ska samverka. Det första kallas Anda och står för Anläggningsdata. Systemet ska känna av hur järnvägen mår och om det finns fel som behöver åtgärdas. Det andra systemet kallas MPK och står för Marknadsanpassad kapacitetsplanering. Där ska järnvägsföretagen kunna lägga in förslag på vilka tåg de vill köra. 

– När de matar in det ska det per automatik leda till att informationen på bland annat trafikinformationstavlor kommer ut, säger han.