Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Sverige

Ljud i skolan ger sämre betyg

Foto: TT

Stökiga klassrum gör att svenska elever känner sig stressade och okoncentrerade, enligt en ny undersökning.

Den senaste Pisa-undersökningen visade sjunkande resultat för Sveriges elever. Men vad det beror på är inte helt klart. Nu kommer en ny undersökning som visar att 65 procent av de svenska högstadieeleverna tror att deras betyg har, eller kommer att påverkas negativt av höga ljudnivåer i skolan.

– ­Jag tycker det är skrämmande. Jag tolkar resultaten som ett arbetsmiljöproblem i skolan både för elever och lärare, säger Fredrik Ahlström, kommunikationschef för hörselföretaget Bellman & Symfon, som står bakom undersökningen.

Sju av tio elever uppger att de har ont i huvudet efter skolan, och många önskar att det fanns ett tyst rum att arbeta i under lektionerna.

– Jag tror att orsaken till resultatet är en kombination av akustik, hur väl lokalerna är anpassade till skolgången och storleken på klasserna. Det är många faktorer som spelar in, säger Fredrik Ahlström.

Men det är inte bara elever som drabbas. Åtta av tio lärare uppger att deras arbetsförmåga blir sämre på grund av bullret.

– När vi pratar med lärare berättar många att de har fått tinnitus på grund av buller och stress. Genom hörselskydd får man bukt med ljudproblemen, men det är inte någon riktig lösning, säger Fredrik Ahlström.

Vad är det största problemet med för höga ljudnivåer i skolan?

– Att man inte har någonstans att ta vägen, det finns inga lugna områden, säger Fredrik Ahlström.

Bellman & Symfon har märkt av en ökad efterfrågan på öronproppar från skolorna. Därför genomförde förtaget en webbenkät med 1.000 högstadieelever och 300 högstadielärare. Resultaten visar att var femte elev använder öronproppar i skolan.

David Roberthson arbetar som hörselingenjör vid Karolinska Universitetssjukhuset. Han säger att det finns studier som visar att bullriga miljöer påverkar vårt arbetsminne.

– Är det en för bullrig miljö påverkas inlärandet. Man kommer ihåg informationen en stund  och sedan glömmer man bort vad som har sagts, säger han.

Ljuden i ett vanligt klassrum kan förklaras genom signal- och brusförhållande. För att eleverna ska kunna uppfatta det som läraren säger krävs en skillnad mellan lärarens röst och de andra ljuden i klassrummet. David Roberthson säger att barn behöver 20 decibels skillnad mellan lärarens röst och bullret i klassrummet. De som har ett annat modersmål eller en hörselnedsättning behöver ytterliggare skillnad mellan signal och brus.

– Även om man utsätts för lägre ljudnivåer under en längre tid kan man få hörselskador. Därför är det viktigt att vila öronen från ljud, säger David Roberthson.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.