Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-07-12 13:02

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/nyheter/sverige/malet-att-aterga-till-det-normala-och-forhoppningsvis-till-nagot-annu-battre/

Sverige

”Målet att återgå till det normala – och förhoppningsvis till något ännu bättre”

Danmarks transportminister Benny Engelbrecht (S).
Danmarks transportminister Benny Engelbrecht (S). Foto: Claus Bech/Transport- og Boligministeriet

Även om persontrafiken över Öresundsbron begränsats har godstrafiken kunnat flyta på under hela coronakrisen.

Det har varit extremt viktigt och tyder på ett välfungerande nordiskt samarbete, menar Danmarks transportminister Benny Engelbrecht (S).

– Transporten av varor – inklusive mediciner, skyddsutrustning och annat sjukvårdsmaterial – har kunnat ske smidigt och utan de långa köer av lastbilar som vi sett vid flera andra gränser i Europa, säger han.

Benny Engelbrecht och de övriga transportministrarna i Norden har haft täta kontakter de senaste månaderna för att koordinera trafikfrågorna och hitta gemensamma lösningar.

– Jag skulle säga att det här har visat på vikten av samarbete i transportfrågorna. För Öresundsbron berör inte bara Danmark och Sverige – även för Norge och Finland är bron en vital länk mellan oss och övriga Europa.

Har Sveriges alternativa coronastrategi varit ett problem i det samarbetet?

– I alla samtal jag varit med i har man accepterat att olika länder kan välja olika angreppssätt, och även om det kan uppstå utmaningar så försöker man bara hitta lösningar. Och det tycker jag vi har lyckats göra så här långt, sedan får man sätta sig ner när krisen är över och utvärdera om det finns saker som hade kunnat hanteras på andra sätt.

Han liknar den Sverigegemensamma driften av Öresundsbron genom åren med två bröder som äger en sommarstuga tillsammans.

– Man måste sätta sig ned då och då och komma överens om regler, underhållsfrågor och hur den dagliga driften ska se ut. Och det har verkligen fungerat smidigt, det har varit en total framgång.

Tycker du att bron har levt upp till de höga ambitioner om förening och utveckling som fanns vid bygget för 20 år sedan?

– Ja det gör jag, definitivt. Vi kan absolut se att det har varit värdeskapande för både den danska och den svenska sidan, inom vetenskap, utbildning, företagande med mera. Även själva bron har ju blivit ett landmärke.

Eftersom bron har blivit så symbolisk, finns det en risk att synen på det gränsöverskridande samarbetet skadas när den stängs av?

– Jag tror den risken finns vid alla gränsregioner av det här slaget, det är alltid känslor inblandade och jag förstår att folk kan bli bekymrade. Å andra sidan hade jag blivit mer orolig om folk inte reagerade, då hade ju det tytt på att vi inte lyckats med den integrering av områdena som vi vill ha.

Känns det viktigt att öppna upp bron helt igen så snart som möjligt?

– Det är fortfarande mycket kring coronakrisen som vi inte kan förutspå, och jag tror det är viktigt att inte ta för stora steg för snabbt. Men självklart är målet att vi ska kunna återgå till det normala igen, och förhoppningsvis till något ännu bättre.

I dagsläget finns det flera pågående planer på att ytterligare stärka trafiken över Öresund. Däribland en tunnelbanelinje mellan Malmö och Köpenhamn, nattågstrafik mellan Sverige och kontinenten och en tunnel mellan Helsingborg och Helsingör.

En av huvudanledningarna till projektplanerna är ”Fehmarn Bält-tunneln” mellan Danmark och Tyskland, som väntas vara färdig 2029 och innebära betydligt utökade transportmöjligheter mellan Skandinavien och Centraleuropa.

– Ser man på våra länders historia så har det varit många krig mellan Danmark och Sverige, men i framtiden kommer den största frågan vara hur vi fördelar vinsterna, säger Benny Engelbrecht.

Ämnen i artikeln

Biltrafik
Öresund
Danmark
Tåg
Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten.

De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till dn.se. DN granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen dn.se.

Grundreglerna för kommentarer är:

  • håll dig till ämnet
  • håll en god ton
  • visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln.

I övrigt gäller de regler för kommentarer som framgår av Ifrågasätts användarvillkor och som du godkänner i samband med att du skapar ett konto för kommentering. Ifrågasätt förbehåller sig rätten att radera kommentarer i efterhand. DN kan genom eget beslut ta bort kommentarer.

Ⓒ Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt