Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Sverige

Mamman hemma mer än vad man tidigare trott

Skillnaderna mellan mäns och kvinnors uttag av föräldrapenning är ännu större än vad Försäkringskassan tidigare sett. Det visar myndigheten i en ny rapport.

Pappors uttag av föräldrapenning för barn upp till åtta år ligger på 25 procent. Men under barnets två första år är pappornas användning av föräldraförsäkringen betydligt mindre: För barn födda 2011 tog papporna inte ut mer än i snitt 17 procent av de föräldrapenningsdagar som familjen använde.

– Det bekräftar bilden av att det är kvinnorna som tar större delen av omsorgsansvaret, säger Niklas Löfgren, familjeekonomisk talesperson på Försäkringskassan.

Ett antal kommuner ligger dock en bra bit över riksgenomsnittet för papporna de två första åren. Tio i topp är Lund, Solna, Umeå och Uppsala med 24 procent, Lomma och Stockholm med 23 procent, samt Falun, Knivsta, Öckerö och Mölndal på 22 procent.

En färsk attitydundersökning som Försäkringskassan genomfört visar att sju av tio arbetsgivare anser att arbetsplatsen bör verka för ett jämställt uttag av föräldraförsäkringen. Undersökta branscher var bygg, vård och omsorg, samt tjänstesektorn. Byggarbetsgivarnas intresse låg lite under genomsnittet, men även där instämmer sex av tio i att företagen bör stimulera ett mer jämställt uttag.

Sex av tio företag säger sig i praktiken uppmuntra alla föräldrar att vara lediga med sina barn. Drygt två av fem hävdar att de till och med ser föräldraledighet som en merit. Där råder heller ingen större skillnad mellan branscherna.

Över hälften av de större företagen (minst 250 anställda) erbjuder dessutom alltid ekonomiska incitament, som kompletterande föräldralön.

Samtidigt svarar en av tio arbetsgivare att det mest är problematiskt när anställda är föräldralediga.

– Det kan vara knepigt för mindre företag att lösa bemanningsfrågan, konstaterar Försäkringskassans Niklas Löfgren.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.