Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Sverige

Många ångrar att de blev lärare

Många svenska lärare ångrar att de någonsin började arbeta i skolan och 95 procent av dem säger att deras yrke inte är uppskattat i samhället. Det visar en ny undersökning från OECD.

Internationella undersökningar fortsätter att måla en dyster bild av den svenska skolan. I dag presenterar OECD, som även ligger bakom den uppmärksammade Pisaundersökningen, sin rapport Talis (Teaching and learning international survey). Undersökningen visar hur lärare i 35 länder ser på sin arbetssituation.

De svenska resultaten är på flera sätt nedslående.

Drygt 3.300 svenska lärare som undervisar i årskurs 7 till 9 har svarat på OECD:s frågor. Av dem uppger bara fem procent att läraryrket är ”uppskattat i samhället”, långt under snittet på 31 procent. Motsvarande siffror i grannländerna Finland och Norge är 59 respektive 31 procent.

– Det är dystert och oroväckande att Sverige är det land där lärarna är mest missnöjda med yrkesvalet av alla lärare i undersökningen, säger Skolverkets generaldirektör Anna Ekström i ett pressmeddelande.

Hon får medhåll av Bo Jansson, ordförande i Lärarnas riksförbund.

– Det är oerhört ledsamt men tyvärr inte förvånande. Det stämmer med den bild vi får från våra medlemmar. I Sverige har man under lång tid nedvärderat läraryrket, inte minst med tanke på lön och arbetsvillkoren, säger han till DN.

Den stora majoriteten, nästan 92 procent, av lärarna trivs på sitt nuvarande jobb och drygt 70 procent tycker att fördelarna med jobbet uppväger nackdelarna. Trots det visar undersökningen att bara drygt hälften av de svenska lärarna skulle välja att bli lärare igen. Det är den lägsta andelen i hela undersökningen där snittet ligger på 78 procent.

18 procent säger dessutom att de ångrar att de någonsin blev lärare. Bara Sydkorea har ett sämre resultat med 20 procent, snittet ligger på 9,5 procent.

– Det här är en viktig undersökning eftersom den understryker det vi hört förut, att läraryrkets status måste upp både för att behålla lärare och locka nya. I dag är det mellan 30 och 40.000 utbildade lärare som jobbar med något annat. De säger att det som krävs för att få dem att återvända till läraryrket är högre löner. Samma sak gäller studenter som berättar att de funderat på lärarutbildningen men väljer bort den till förmån för mer välbetalda yrken, säger Lärarförbundets ordförande Eva-Lis Sirén.

Den hårda debatten om läget i Sveriges skolor har lett till kritik mot politiker, fackförbund och medier från personer som tycker att bilden är allt för negativ.

– Vi anklagas ibland för att svartmåla skolan men vi måste ju berätta om våra medlemmars verklighet. Läraryrket är fantastiskt men den utveckling vi sett i Sverige är sorglig, säger Bo Jansson.

En stor fråga i den svenska skoldebatten är den om likvärdigheten. Resultaten i Talis visar att det är svårare att locka erfarna lärare till skolor med socioekonomiska utmaningar i Sverige än vad det är i andra länder. Undersökningen visar också att svenska lärare i lägre grad får feedback än lärare i andra länder. En tredjedel av de svenska lärarna säger att de aldrig fått feedback jämfört med det internationella snittet på 12 procent.

Talis har genomförts en gång tidigare 2008 men då var Sverige inte med.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.