Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2021-05-12 13:36

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/nyheter/sverige/matbutik-erbjuder-speciallosningar-infor-pask/

SVERIGE GÅR SAMMAN

Matbutik erbjuder speciallösningar inför påsk

Bild 1 av 5 Börje Jonsson är nöjd med butikens initiativ.
Foto: Stefan Westrin
Bild 2 av 5
Foto: Stefan Westrin
Bild 3 av 5
Foto: Stefan Westrin
Bild 4 av 5
Foto: Stefan Westrin
Bild 5 av 5
Foto: Stefan Westrin

Mataffären i den lilla orten Åmot i Gästrikland har börjat ta emot tidsbokningar i förväg. Och det är bara en av deras många speciallösningar för att kunder i riskgruppen ska kunna handla utan att behöva utsätta sig för smitta.

Gun Cöster betalar i kassan och fyller sina medtagna tygväskor med matvaror: potatis, lök, knäckebröd, smör och annat. Tre kassar blir det.

– Jag handlar ju bara en gång i veckan, då blir det en del, förklarar hon.

Hon bor några kilometer från den lilla affären i Åmot i norra Gästrikland. Egentligen inte mycket, men tillräckligt, om man snart är 84 år, måste bära tunga kassar och inte kör bil, säger hon. I dag får hon skjuts av grannen Börje Jonsson.

Hon har bokat tid i förväg, under de två timmar i veckan som butiken håller extra öppet. Heléné Westin som jobbar i butiken berättar att idén kom i slutet av förra veckan från butikens tidigare chef, som numera är pensionerad.

– Vi nappade direkt på den, berättar hon.

Tanken är helt enkelt att deras kunder inte ska behöva utsätta sig för risken att bli smittade när de handlar. Därför får man ringa butiken i förväg och säga när man tänker komma. Då får man också berätta om man önskar ha hela butiken för sig själv.

– Hittills har ingen sagt att de behöver det, men vi försöker begränsa det så att det bara är några få kunder i taget som är inne i butiken, säger Julia Andersson som jobbar i kassan.

I Åmot, som ligger knappt två mil nordväst om Ockelbo och har ett innevånarantal på ungefär 200 personer, har befolkningen blivit vana vid att den lilla mataffären hittar på speciallösningar för sina kunder. De har sedan tidigare en service med hemkörning till kunder som själva inte kan komma och handla, och de har också fixat en möjlighet att hämta kunderna till affären och sedan skjutsa hem dem igen med varorna.

Gun Cöster.
Gun Cöster. Foto: Stefan Westrin

I matbutiken vågar sig några av kunderna på att prata med varandra, om än på lite avstånd. En av dem berättar om att hon har ett barnbarn som ska fylla tio snart, men att hon inte får möjlighet att träffa henne då.

Gun Cöster har inga barnbarn, och säger att coronaviruset inte har förändrat mycket i hennes vardag. Hon håller sig mest hemma, förutom när hon tar långa promenader. Men hon är tacksam över att Tempo erbjuder extraöppet med tidsbokning.

– Man måste ju tänka på säkerhet när man är i min ålder.

Även hennes granne Börje Jonsson är nöjd med butikens initiativ. Inte heller han tycker att hans liv har förändrats så mycket i och med det nya coronaviruset, även om han tycker att det är besvärligt att det blivit så många plötsliga förändringar i tv-tablån. Men annars är det mesta som vanligt.

– Om man inte är van att fara ut på nöjen så är det inget man saknar heller, säger han.

Ämnen i artikeln

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten.

De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till dn.se. DN granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen dn.se.

Grundreglerna för kommentarer är:

  • håll dig till ämnet
  • håll en god ton
  • visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln.

I övrigt gäller de regler för kommentarer som framgår av Ifrågasätts användarvillkor och som du godkänner i samband med att du skapar ett konto för kommentering. Ifrågasätt förbehåller sig rätten att radera kommentarer i efterhand. DN kan genom eget beslut ta bort kommentarer.

Ⓒ Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt