Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-12-07 03:42

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/nyheter/sverige/migrationsverket-om-forsenat-stod-till-atervandare-vi-beklagar/

Sverige

Migrationsverket om försenat stöd till återvändare: ”Vi beklagar”

Kabul. Foto: Altaf Qadri/AP

De som återvände frivilligt till Afghanistan utlovades stöd från Migrationsverket. Efter oklara fakturor stoppade myndigheterna utbetalningarna. Först nu – efter tio månader – ska stöden ges ut.

– Vi beklagar, säger Migrationsverkets Åsa Johansson.

Utrikesdepartementet bedömer säkerhetsriskerna i Afghanistan som så höga att alla svenska medborgare avråds från att resa till landet. Avrådan förnyades den 15 november. Ändå väntar över 7.000 personer i Sverige på att utvisas dit – varav 1.000 är barn, enligt statistik från Migrationsverket som SVT rapporterat om

För att få fler invandrare från Afghanistan, och även Irak, Nigeria, Pakistan och Marocko, att återvända frivilligt utlovades återvändare stöd, via EU:s så kallade Errin-program – European Return and Reintegration Network. Migrationsverket skulle administrera stödet till dem som återvänt från Sverige.

Men flera misstag vid myndigheten har gjort att stödet till många av de hittills 190 frivilliga återvändarna har uteblivit. DN har tidigare berättat om stoppet i fjol som skedde då verket missat att anpassa processen efter den nya dataskyddsförordningen GDPR. I januari i år upptäcktes dessutom brister när myndigheten granskade fakturor från samarbetsorganisationen IRAR, vilket ledde till ytterligare ett stopp – som har gällt fram till nu.

Åsa Johansson, expert inom operativ verksamhet vid Migrationsverket, uppger till DN att beslutsfattandet återupptogs i tisdags.

Hon förklarar bakgrunden: 

När personer återvänder till Afghanistan och andra Errin-länder och har beviljats stödet är deras första uppgift att kontakta samarbetsorganisationen i det aktuella landet för att upprätta en ”återintegreringsplan”.

Enligt Åsa Johansson har många återvändare ansökt om stödet för att starta ett eget litet företag, exempelvis att de köpt en taxi. 

– När den återvändande fått sitt stöd ska ett köpeavtal upprättas och kvitto över köpeskillingen ska kunna uppvisas. När underlagen med fakturor togs in för granskning för att stödet ska komma rätt person tillgodo, så var de bristfälliga: exempelvis saknades köpeavtal eller kvitto.

Regionchefen i Stockholm fattade då beslut om att underlag i samtliga ärenden ska tas in. I januari 2019 påbörjades granskningen med dialog med samarbetsorganisationerna i Afghanistan. 

– Nu efter sommaren och i november har vi fått in alla underlag som vi krävt och all redovisning är korrekt och i sin ordning, säger Åsa Johansson.

Vad har ni för uppföljning av personer som återvänder från Sverige till Afghanistan?

– Om de beviljats Errin-stödet måste samarbetsorganisationerna återkoppla till Migrationsverket vilka som aktiverat sitt stöd. Sedan ska organisationen återkomma med redovisning hur pengarna använts – exempelvis köpt boskap, medel för att hyra bostad, köpa taxi eller liknande. Vi beklagar att det blivit förseningar för dem som återvänt. Samtidigt är det viktigt att säkerställa att offentliga medel används rätt så att pengar går till rätt personer.

Hur länge har de som väntat längst behövt vänta?

– Sedan januari – det är ju en period. Det som konkret har drabbat dem är att de inte kunnat ta del av ankomststödet, ett initialt stöd, med bland annat hjälp från flygplatsen.

När det gäller Afghanistan har majoriteten som väntat på stödet även kunnat ta del av ett en annan form av stöd i form av kontanter, upp till 30.000 kronor per vuxen.

Värdet av Errin-stödet är på motsvarande 26.000 kronor per person. Båda stöden är i huvudsak aktuella för dem som återvänder självmant.

Känner ni till hur människor som räknat med stödet har drabbats?

– Det är säkert att man blivit besviken. Men de har inte återvänt med ett fattat beslut utan ansökan har blivit försenad. Den informationen har de fått av handläggare, om förseningar i beslutsfattande.

När kan de få sitt stöd?

– Vi har prioriterat frågan. Samtliga som återvänt självmant har sedan i tisdags nu fått ett beslut. Det är samarbetsorganisationen som har kontaktuppgifterna, som nu meddelar att de fått beslut – och sedan ser till att stödet går ut, säger Åsa Johansson.

Hur säkerställer ni nu att stödet går till rätt person?

– Det har vi säkerställt med redovisning – den personen som återvänt undertecknar dokument om att de tagit emot stöd. Om det handlat om överföring till bankkonto görs en print screen. Det har tagit tid men vi har sett som en oerhört viktig fråga och vi är helt trygga med att det fungerar men ibland tar det tid.

Migrationsverkets pressavdelning svarar på frågan hur myndigheten kan utvisa människor och uppmuntra till frivilligt återvändande, till ett land som bedöms för farligt för svenska medborgare:

”UD:s rekommendationer vänder sig till personer som inte har varit i Afghanistan tidigare, personer som är på besök, som inte kan språket och som lätt kan identifieras som turister. För dem görs en annan bedömning”.