Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-06-26 18:15

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/nyheter/sverige/ministern-mobilforbud-ska-bli-regel-i-skolorna/

Sverige

Ministern: Mobilförbud ska bli regel i skolorna

02:55. En ny notis till varje elev – var 18:e sekund. Så tänker eleverna och läraren om mobilförbud i skolan. ”Ljudet från andra mobiler stör en jättemycket”, säger Vilma Enskär, 15.

Nu reagerar utbildningsminister Anna Ekström (S) starkt på mobiltelefonerna i klassrummet. 

Experimentet som DN gjorde ihop med en högstadieklass visade att ett tjugotal elever får mer än 2.000 notiser i sina telefoner under en halvtimmes lektion.

Utbildningsminister Anna Ekström (S) har fått ta del av hur de 21 högstadieeleverna i Gränna fick ta med sig sina smarta mobiltelefoner in på lektionen. Efter en halvtimme redovisades resultatet – över 2 000 notiser hade plingat till på telefonerna.

Mer än 2000 notiser på en halvtimme. I en klass med tjugo elever. Hur reagerar du på det?

– Det är ju helt galet. Det säger sig självt att det är jättesvårt att koncentrera sig på undervisningen om man samtidigt ska ta emot så mycket meddelanden på en så kort tid.

Du har ändrat åsikt i den här frågan och vill i dag förbjuda mobiler på lektionstid. Vad fick dig att byta uppfattning?

– Det är den här typen av undersökningar, säger Anna Ekström och berättar om ett samtal som hon hade med en lärare som jämförde mobilanvändning med regeln om lördagsgodis. 

– Om det finns en tydlig regel så går barn inte och längtar efter godis hela tiden eftersom de vet att de får äta det på lördag. Om det inte finns någon regel så går de och tjatar.

”Jag tror många känner igen sig i hur svårt det är att hålla koncentrationen uppe när mobilen är framme”, säger Anna Ekström. Foto: Daniel Costantini

Lektionstid är hårdvaluta i skolans värld och det dyrbaraste som finns. Det är då lärare verkligen får chansen att jobba så att eleverna ska lära sig saker, menar Anna Ekström. 

– Blir de då hela tiden störda så är det klart att lärandet blir lidande. Det finns undersökningar där så mycket som två tredjedelar av lärarna i högstadiet säger att de varje dag blir störda av spel och sms och chatt på lektionerna.

I dag är den generella regeln att det är tillåtet med mobiler även om lärare kan besluta om undantag och förbjuda dem. I januariavtalet finns en skrivning om att regeringen vill vända på steken så att mobilförbud blir regel.

Detaljerna är inte klara och partierna har ännu inte enats om exakt hur ett förbud ska se ut.

Läraren ska inte behöva lägga dyrbar lektionstid på att motivera varför elever ska plocka undan mobilerna

– Men vi vill att förbudet ska vara utgångsläget. Läraren ska inte behöva lägga dyrbar lektionstid på att motivera varför elever ska plocka undan mobilerna. Men om läraren tycker att det är lämpligt att ha mobilerna uppe, till exempel för att fota det som står på tavlan, så ska läraren ha möjlighet att säga ja till det, säger Anna Ekström.

DN frågade de andra riksdagspartierna, som inte deltar i januariavtalet, var de tycker om ett generellt mobilförbud i skolan. 

Sverigedemokraterna är det enda partiet som ställer sig bakom den föreslagna ändringen med motiveringen att ”skolorna behöver effektiva redskap för att komma åt ordningsproblem”.

Moderaterna, Kristdemokraterna och Västerpartiet svarar att de tycker att de nuvarande reglerna är tillräckliga, att det är skolorna själva, inte regeringen, som ska besluta om det ska vara mobilförbud på lektioner. 

I DN:s experiment fick en klass på 21 elever över 2.100 mobilnotiser under en halvtimme, när mobilerna tilläts vara på. Läraren Ricard Hulteke förde protokoll över notiserna. Foto: Daniel Costantini

Forskaren och läraren Torbjörn Ott, som intervjuades i gårdagens artikel, hävdar att mobilen kan vara ett fantastiskt arbetsredskap som särskilt lågpresterande elever behöver träna sig på att använda på rätt sätt. 

Risken är annars att de är ännu sämre rustade när de sedan går ut skolan.

Är det inte viktigt att elever får träna sig på använda mobilen på rätt sätt i skolan?

– Det kan finnas lärare som tycker det, och då är det fritt fram för dem att ha den typen av aktiviteter. Jag tycker också att ju äldre eleverna blir, desto viktigare är det att de tar ansvar för sitt mobilanvändande, säger Anna Ekström.

Även för mig är det svårt att låta bli att titta på mobilen om jag har den i fickan. Det påverkar min koncentration

– Men för små elever är det en väldigt svår uppgift, och för tonåringar kan det vara tufft. Även för mig är det svårt att låta bli att titta på mobilen om jag har den i fickan. Det påverkar min koncentration, säger Anna Ekström och berättar om ett försök som hon gjorde med sin egen mobil. 

Hon satte på sitt favoritprogram på radion samtidigt som hon skulle hålla koll på som hände i sociala medier. Efteråt försökte hon skriva ned vad radioprogrammet hade handlat om.

– Men jag kom nästan inte ihåg någonting. Jag tror många känner igen sig i hur svårt det är att hålla koncentrationen uppe när mobilen är framme, och hur starkt suget är att hela tiden titta vad som händer, även för en 59-åring som jag.

Mycket av det som i dag läggs på lärarnas axlar är sådant som vårdnadshavare behöver ta större ansvar för, menar Anna Ekström, till exempel att se till att ens barn lär sig att hantera en mobiltelefon i vardagen. 

– Att lära sig hantera digitala verktyg i skolan är heller inte detsamma som att låta elever ha mobiler framme för att ta emot meddelanden. 

Kommer mobilen att bli så självklar i framtiden att det inte går att undvika att den används i undervisningen?

– Det är möjligt att det blir så, säger Anna Ekström. Men vi kan heller inte förvänta oss att vårdnadshavare bekostar väldigt dyra mobiler och abonnemang till sina barn. Då måste man fråga sig vem som ska betala.

Läs också: Eleverna störs av mobilen – var 18:e sekund