Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-08-20 07:47

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/nyheter/sverige/minnesenhet-hittad-efter-flygkraschen-i-umea/

Sverige

Minnesenhet hittad efter flygkraschen i Umeå

02:10. Den 14 juli kraschade ett flygplan i Umeå – detta kan vi berätta om olyckan.

En av Statens haverikommissions spår i utredningen om planet som störtade i Umeå där nio personer omkom är en minnesenhet som registrerar motorns aktivitet. Nu börjar bilden klarna om vad som hände 14 juli.

– Vi tror oss veta, det gör vi. Men vi är inte färdiga än och går ner för alla stigar, säger Peter Swaffer, avdelningschef vid Statens haverikommission.

Fyndet gjordes i samband med undersökningen av planet som störtade 14 juli utanför Umeå. Åtta personer som skulle hoppa fallskärm samt piloten omkom.

Ännu har man inte kunnat undersöka minnesenheten från flygplanet. 

– Den var inte kraschskyddad, men vi ska skicka den utomlands för att se om det går att få ut någon information från den, säger Mikael Karanikas, utredningsordförande.

– Vi har inte resurser själva att undersöka den.

Eftersom planet var av en mindre modell fanns ingen svart låda ombord. Men den funna enheten kan ge ledtrådar om varför flygplanet störtade. Det är en så kallad EDM, Engine Data Monitoring, som övervakar motorn.

– Det är en enhet som spelar in vad motorn gör. Vad den gör rent praktiskt under flygningen är att den ger piloten viss data på hur motorn mår, tryck och temperatur och så vidare. Den lagrar också viss data, säger Peter Swaffer, avdelningschef vid civil luftfart på Statens Haverikommission.

– Vi har ingen anledning att misstänka att det är något fel på motorn, utan vi samlar in all information vilket innebär att vi kan släcka olika spår. Snarare tvärtom, det finns inspelningar som vi analyserat att motorn var allt i gång. Vi tror att det är annat som hänt.

Minnesenheten är inte obligatorisk på den här typen av flygplan.

– Som jag förstått det är det ett tillval hos tillverkaren, jag skulle säga att på flygplan för det här ändamålet är det inte särskilt vanligt, säger Peter Swaffer.

Utredare från Statens Haverikommission är på väg till Umeå för att göra några fler intervjuer och samla in en enhet från hopparnas fallskärmar.

Både den preliminära och den slutgiltiga rapporten om olyckan kommer att dröja, skriver SVT Västerbotten.

– Vi har en förhoppning att kunna förmedla en preliminär rapport om en dryg en månad, men framtill dess har vi inte så mycket mer, säger Peter Swaffer.

Vet ni vad som har hänt?

 – Ja, vi tror oss veta, det gör vi. Men vi är inte färdiga än och går ner för alla stigar, säger Peter Swaffer.

Statens haverikommission samarbetar med externa parter i utredningen, som konsulter inom till exempel aerodynamik, hållfastighet och materialanalyser. Man inväntar fortfarande analyser från olika håll.

– Det är full fart, jag har mer eller mindre tre personer som jobbar full tid med det här. Vi tycker att det går bra, vi har mycket information och vi börjar känna att vi har grepp om det här men omvärlden får ge sig till tåls, säger Peter Swaffer.

– Vi springer fort här så att folk får reda på vad som hände.

Läs mer:

Benjamin kan begravas i USA – efter vännernas insamling 

Minnesceremoni för de nio omkomna: ”Vi läker tillsammans”