Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-08-25 17:56

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/nyheter/sverige/myndigheter-vill-infora-korkort-for-vattenskoter/

Sverige

Myndigheter vill införa körkort för vattenskoter

Antalet olyckor med vattenskoter ökade kraftigt förra året. Samtidigt konstaterar sjöpolis och kustbevakning att vattenskotrarna blir fler och fler.

Vem som helst som är över 15 år får köra, men myndigheterna vill se en ändring.

TT Text

För drygt två veckor sedan inträffade en allvarlig olycka i Trollhättan, då två personer på vattenskoter körde upp på land. En tonårsflicka och en man skadades, och de båda fördes akut till sjukhus.

Vid olyckor med vattenskotrar finns en tydlig skaderisk enligt Lars-Göran Nyström, sjösäkerhetssamordnare på Transportstyrelsen.

– Det är ganska allvarliga skador. Det finns vattenskotrar med kapacitet som liknar en sportmotorcykel, det finns enorm kraft i de här maskinerna, säger han.

Dödsolyckor sker i genomsnitt en gång om året, och så har det sett ut i flera år. Däremot har antalet rapporterade skador ökat. I fjol inkom elva rapporter om vattenskoterskador till Transportstyrelsen, en hög notering jämfört med tre rapporter 2017. Mörkertalet bedöms som stort eftersom myndigheten bara får rapporter från cirka 20 av landets akutsjukhus.

– Olyckor sker när man hoppar i vågor eller slår ansikte och bröst i styret. Eller om passagerarens och förarens huvuden slår i varandra, då kan resultatet bli hjärnskakning, säger Lars-Göran Nyström.

På västkusten har antalet vattenskotrar ökat markant i år, berättar Marie Felten, sjöpolis i region Väst.

– Vi har sett en successiv ökning i flera år. Men nu har det slagit igenom på riktigt här, säger hon.

Även Kustbevakningen märker av trenden runtom i landet.

– Det eskalerar, fler och fler kör, särskilt i Malmö och Stockholm, säger Stina Carlsson, sjötrafikhandläggare på Kustbevakningen.

Utöver rena olyckor får Kustbevakningen även in många samtal från irriterade och oroliga badgäster.

– Vi får påringningar från i stort sett i hela landet. Det kan vara att de kör nära stränderna och att folk stör sig på dem eller blir oroliga, säger Stina Carlsson.

Det krävs inget särskilt tillstånd för att köra vattenskoter, men sedan i juni i år finns en åldersgräns på 15 år. Många förare förstår dock inte riskerna.

– Åldersgränsen löser inte det här. Många har inte den erfarenhet och rutin som krävs för att behärska situationen. Det är kul att dra på. Sedan kommer en våg, en kanot, en simmande person – och då hinner man inte med, säger sjöpolis Marie Felten.

Nu vill sjöpolisen i Väst och Kustbevakningen att det införs krav på tillstånd för förare, både av snabbgående vattenskotrar och mindre båtar. Det skulle ge möjlighet att utbilda mer om manövrering och sjöregler.

– Vi står bakom ett sådant förslag. Antingen baserat på fartresurs eller motorstyrka, säger Stina Carlsson.