Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Sverige

Nattavaara i lappländska skogen räddningen för strandsatta i iskallt tåg

Nattavaara järnvägsstation i klart somrig tid (arkivbild från augusti 2015). Enligt uppgift är det inte ovanligt att Nattavaara vintertid dyker upp som kallaste ort i SMHI:s temperaturnoteringar.
Nattavaara järnvägsstation i klart somrig tid (arkivbild från augusti 2015). Enligt uppgift är det inte ovanligt att Nattavaara vintertid dyker upp som kallaste ort i SMHI:s temperaturnoteringar. Foto: Lokal_Profil (CC BY-SA 4.0)

Med minus 38 grader utomhus och efterhand neråt minus 25 grader inne i de strömlösa tågvagnarna fick 100-talet passagerare en sällsam tågupplevelse, som började i norska Bjørnfjell klockan 11.46 på onsdagen och som skulle ända i Luleå klockan 18.22. 

Men kölden hade de sluppit undan där de, enligt SJ:s presstjänst, då satt i församlingshemmet i Nattavaara, cirka tolv mil söder om Kiruna, och drack kaffe med tilltugg som lokala handlaren bjöd på, i väntan på att ett ny lokkraft skulle dra dem vidare till slutmålet Luleå.

Vid 18.30-tiden tog det nämligen helt stopp någonstans söder om Nattavaara, en by mitt i det lappländska skogslandet, när loket drabbades av ett fel. Utan ström kröp temperaturen stadigt nedåt.

– Det börjar kännas kyligt, det är nog minus 25 här inne. Nu är det lugnt, men det var livligt ett tag, sade Gudrun Hörnell, hemmahörande i Kiruna, till tidningen NSD när det var som mörkast, bokstavligen, och det intill en plats med passande namnet Nattavaara.

Vid 20-tiden hade ett fungerande lok undsatt de nödställda och ”puttat” dem tillbaka in till byn, enligt SJ. Där togs de emot av den raskt mobiliserade lokalbefolkningen, som i bilar förde alla till församlingshemmet, som beredvilligt öppnats av kyrkan.

Fortsatt väntan där, fast i värme, på två kraftfulla lok som skickats från Luleå för undsättning, med uppgift att slutligen föra alla vidare till samma stad.

Men uppehållet i skogen var inte den första avvikelsen från tidtabellen denna dag (och natt). Tidigare hade tåg 95 fått ta på sig rollen som hjälpare, då ett lok eller ett tågsätt – SJ saknade komplett information – fick bogseras från sin haveriplats i Kalixfors, söder om Kiruna, och ner till Gällivare.

Därefter följde 95:ans olycksaliga haveri i skogen.

– Invånarna i Nattavaara är kvällens hjältar, det tackar vi för. Samtidigt kan vi bara beklaga problemen och förseningen som våra passagerare råkade ut för. Alla kommer att kompenseras fullt ut, säger Carina Axelsson vid SJ:s presstjänst till DN.

Då, strax före midnatt, kunde hon inte säkert säga när de resande, varav en försvarlig del bestod av utländska turister, skulle nå slutmålet Luleå.

– Någon gång under småtimmarna blir det i alla fall. Och då väntar hotellrum för samtliga resande, som vi bokat för att man ska få sova ut efter detta, säger Carina Axelsson.

Men under morgonen kunde tåget bogseras vidare och anlände till sin destination i Luleå vid sextiden.

– De har blivit väl omhändertagna ombord, meddelade Carina Axelsson vid SJ:s pressjour, på torsdagsmorgonen.

SJ har ingen uppgift om vilken typ av fel som tåg 95:s lok drabbades av.

Sedan tidigare har ortsborna i Nattavaara viss erfarenhet av denna typ av oplanerade tågstopp, vilket framgår av denna betraktelse som Östersundsposten publicerade i augusti 2014.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.