Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Sverige

Norrlänningar skeptiska till höjd bensinskatt

Foto: Lasse Swärd

Flera norrlänningar är besvikna över regeringens budgetförslag om förhöjd bensinskatt, och menar att bilismen är livsnödvändig på landsbygden.

”Kläm åt bilismen där den gör skada och inte nytta” säger Göran Greider.

I onsdags presenterade finansminister Magdalena Andersson (S) regeringens vårbudget, där ett av förslagen var att höja bensinskatten. Budgetförslaget innebär att bensinpriset ökar med 55 öre för en liter bensin. Men flera norrlänningar är kritiska till förändringen som träder i kraft 1 januari 2016, och tror att en förhöjning av bensinskatten kommer att slå hårt mot gles- och landsbygden.

– Klart att det påverkar människors möjlighet att röra sig och därmed deras sociala liv, det drar ner på deras möjlighet att träffa varandra, säger Lars Törnman, tidigare partiledare för Norrbottenspartiet och fackföreningsman i Kiruna.

Han tror att förändringen kommer att påverka Norrland så pass att det innebär en isolering för människorna.

– I och med att pensionerna är låga här uppe och inte har höjts får människor det svårare och svårare att röra på sig och åka och handla och så vidare. Det sociala livet drabbas ju hårt och alla de här bitarna innebär att människan isoleras. Varje krona på bensinen är ju en större kostnad för de som bor på glesbygden och behöver bilen, säger han.

Kerstin Bäckström som bor i Kiruna är skeptisk till förslaget.

– Många som bor här uppe måste använda bilen för att ta sig till arbetet, och med dyrare bensin blir det svårt. Vi har ju inte samma kommunikationsmedel här som i storstäderna, det är ju den egna bilen som gäller, säger hon.

Göran Greider, författare och chefredaktör för Dala-Demokraten, tycker däremot att förslaget är bra, men att det saknar en helhetsbild.

– Jag måste ändå säga att den fördelningspolitiska profilen i den här budgeten är väldigt bra. Det ser man i en tabell som är väldigt tydlig i budgetpropositionen, och har man det som botten kan man mycket väl införa högre bensinskatter, dessutom har ju oljepriserna kraftigt halverats. Däremot tycker jag att problemet ligger i att man måste ha en mycket större strategi för att hantera bensinpriser och bilism, säger han.

Han tycker att målet främst bör vara att göra storstäderna bilfria, där bilismen orsakar störst skada, och inte på glesbygden där bilismen är nödvändig, enligt Greider.

– Man kan inte lösa detta på ett bra sätt genom att höja bensinskatterna generellt. Visst är det ett bra sätt att dra in pengar på och rimligt med tanke på lägre oljepriser, men man bör inrikta sig på att klämma åt bilismen där den gör skada och inte nytta, på landsbygden gör den nytta och det skulle inte fungera utan bilism där, säger han.

Landsbygdsminister Sven-Erik Bucht (S) menar att både tätort som landsbygd, kommer att gynnas av att Sverige når sina klimatmål. Enligt Bucht kommer bensinpriset fortfarande att vara lägre än i fjol.

– Den här budgeten innehåller många satsningar för hela Sverige. Vi höjer energiskatten för att kunna satsa på järnvägen, bostäder och ytterligare klimatsatsningar. Bensinpriset har under det senaste året sjunkit kraftigt, så även med denna förändring kommer bensinpriset att vara lägre än det var för bara ett år sedan, säger han.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.