Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-02-26 21:32

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/nyheter/sverige/okej-med-avdrag-for-klimatkompensation-men-bara-vid-reklam/

Sverige

Okej med avdrag för klimatkompensation – men bara vid reklam

Bolag som klimatkompenserar får göra skatteavdrag – på ett villkor: att syftet med kompensationen var att öka sin omsättning.

Om kompensationen istället gjordes av miljöskäl blir det nej till avdraget.

Det visar prejudicerande fall i Högsta förvaltningsdomstolen, där Arla visade att kompensationen ledde till ökad försäljning.

– Ja, det kan tyckas ironiskt, säger Peter Lindholm, rättsexpert vid Skatteverket.

Detta är en låst artikel. Logga in som prenumerant för att fortsätta läsa. Logga in