Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-08-21 20:34

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/nyheter/sverige/otillgangliga-sajter-stort-hinder-for-daniela/

Sverige

Otillgängliga sajter stort hinder för Daniela

01:00. För synskadade Daniela Velarde är det ett vågspel varje gång hon går in på en myndighets hemsida.

För synskadade Daniela Velarde är det ett vågspel varje gång hon går in på en myndighets hemsida.

– Kraven på tillgänglighet har varit kända länge. Varför kan de inte göra rätt från början, säger hon.

Varje gång Daniela Velarde besöker Försäkringskassans sajt är hon rädd att något ska gå fel. Hon är blind sedan födseln och beroende av att sidan är anpassad för punktskrift och textuppläsning för att hitta rätt i den digitala djungeln. I sin dator och mobil har hon ett program som översätter skriven text till punktskrift eller tal. 

– Söka blanketter går ganska bra. Men när jag ska vabba eller ta ut någon annan föräldrapenning blir det svårare. Länkar måste ha text om jag ska kunna följa dem, säger hon. 

Läs mer: EU-krav på enklare myndighetswebb

Daniela Velarde använder sin dator med en digital punktskriftsmaskin. Foto: Elin Åberg

– Men där får man köa och det tar en massa tid. Hittills har jag inte missat några pengar, men det är för att jag alltid dubbelkollar, säger Daniela Velarde.

Om några veckor börjar hennes dotter första klass i en av Stockholms grundskolor. Roligt, spännande – men också skrämmande eftersom kontakten mellan föräldrar och lärare förväntas gå via stadens utskällda digitala skolplattform.

– Jag förstår inte hur man kan göra något så otillgängligt. Skolplattformen funkar inte alls för mig. Jag kan inte använda den, säger Daniela Velarde.

Hon är rädd att missa viktig information om dotterns skolgång och räknar därför med att till exempel ringa in frånvarobesked istället för att gå via webben.

Daniela Velarde bor med sin sambo och dotter i Skanstull i Stockholms innerstad. Hon tar alltid tunnelbanan några stationer söderut till Synskadade riksförbunds kansli i Sandsborg, där hon har ett vikariat som receptionist.

Under sommaren med alla ombyggnader i tunnelbanenätet behöver hon ibland vända sig till SL för att få information om hur och när hon ska åka. SL är ingen myndighet, men en viktig offentlig aktör och omfattas därför också av lagen om tillgänglighet. 

– Jag använder mest appen och den tycker jag funkar bra. I motsats till många andra har SL tänkt till.

Daniela Velarde tycker att det är bra med ny teknik och att mycket av kontakterna med myndigheter kan skötas via nätet, men det förutsätter att webbsidorna är tillgängliga för alla grupper i samhället. 

– Det är inte alltid man vill be om hjälp även om det är personer man känner, säger hon.