Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2018-12-12 01:54

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/nyheter/sverige/pa-skarpt-uppdrag-med-sveriges-hemliga-spaningsflyg/

Sverige

På skarpt uppdrag med Sveriges hemliga spaningsflyg

Två Jasplan ur den svenska incidentberedskapen flyger upp jämsides med ”Asken” på uppdrag över Östersjön. Från ”Asken” kan operatörerna leda insatser med tiotals Jasplan över stora avstånd.
Bild 1 av 7 Två Jasplan ur den svenska incidentberedskapen flyger upp jämsides med ”Asken” på uppdrag över Östersjön. Från ”Asken” kan operatörerna leda insatser med tiotals Jasplan över stora avstånd. Foto: Thomas Karlsson
”Asken” med sin radarantenn monterad ovanför flygplanskroppen. Här är delar av besättningen under det skarpa uppdraget. Från vänster färdmekanikern Leif Larsson, chefsoperatören Tomas Pettersson, befälhavaren Henric Svensson och operatören Henrik Eklund.
Bild 2 av 7 ”Asken” med sin radarantenn monterad ovanför flygplanskroppen. Här är delar av besättningen under det skarpa uppdraget. Från vänster färdmekanikern Leif Larsson, chefsoperatören Tomas Pettersson, befälhavaren Henric Svensson och operatören Henrik Eklund. Foto: Thomas Karlsson
Bild 3 av 7 Morgonbriefing klockan 07.40 för piloterna vid specialflygdivisionen på hemmabasen Malmen utanför Linköping. Första punkt: prognos över det kommande dygnets flygväder. På bordet står en modell av ”Asken”. Foto: Thomas Karlsson
Bild 4 av 7 Skarpt uppdrag: spaning mot främmande fregatter som moderniserats i Ryssland och nu är på väg söderut på Östersjön. Chefsoperatören Tomas Pettersson till höger bredvid operatören Henrik Eklund och färdmekanikern Leif Larsson till vänster. Deras radarbild sänds ner till de två Jaspiloter som flyger an mot fartygen för att fotografera dem. Foto: Thomas Karlsson
Bild 5 av 7 Färdmekanikern Leif Larsson, flygunderhållets plutonchef Jonas Duman, flottiljchefen Lars Helmrich och befälhavaren Henric Svensson har genomgång kring kartan över Nordeuropa inför flygning. Klockan visar Zulu-tid, det vill säga tid enligt nollmeridianen i Greenwich (GMT). Foto: Thomas Karlsson
Bild 6 av 7 Operatörerna ombord följer ett stort antal flygplan och fartyg på de stora radarskärmarna. De mindre skärmarna visar data om målen och textmeddelanden till och från stridsledningen på marken. Operatörerna har också sju olika radiosändare att välja mellan när de vill tala med omvärlden. Foto: Thomas Karlsson
Löjtnant Caroline Ahlenius följer radarbildens flygplan och fartyg: ”Man känner att man gör något viktigt. Det är ett varierat, stimulerande jobb och jag trivs jättebra”.
Bild 7 av 7 Löjtnant Caroline Ahlenius följer radarbildens flygplan och fartyg: ”Man känner att man gör något viktigt. Det är ett varierat, stimulerande jobb och jag trivs jättebra”. Foto: Karl Melander

”Asken” är Sveriges minst kända militära flygplan. Det är en 
flygande central för radarspaning och stridsledning. Hittills har arbetet ombord hållits hemligt för utomstående. Inga journalister 
har tidigare skildrat verksamheten inifrån. Följ med på ett 
skarpt uppdrag över Östersjön.

Detta är en låst artikel. Logga in som prenumerant för att fortsätta läsa. Logga in