Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-08-12 00:55

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/nyheter/sverige/partiet-som-satsar-mest-pengar-i-eu-valet/

Sverige

Partiet som satsar mest pengar i EU-valet

Bild 1 av 4 Partier lägger ned stora pengar på att kampanja på traditionellt vis med utomhusaffischering.
Foto: Beatrice Lundborg
Bild 2 av 4 Partier lägger ned stora pengar på att kampanja på traditionellt vis med utomhusaffischering.
Foto: Beatrice Lundborg
Bild 3 av 4 Alice Bah Kuhnke (MP) har tusentals följare i sociala medier där hon kampanjar inför EU-valet.
Foto: Anette Nantell/DN/TT
Bild 4 av 4 Även Annie Lööf (C) använder sociala medier för att föra ut politiska budskap.
Foto: Magnus Hallgren

Inför EU-valet satsar partierna stora pengar på kampanjer. Att använda sociala medier är kostnadseffektivt för den kandidat som lyckas få andra att sprida sitt budskap vidare.

– Men mycket pengar och synlighet i sociala medier översätts inte direkt i antalet röster, säger Kajsa Falasca som är forskare i politisk kommunikation.

Detta är en låst artikel. Logga in som prenumerant för att fortsätta läsa. Logga in