Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-10-17 15:39

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/nyheter/sverige/pensionarer-i-skolan-ska-losa-bristen-pa-larare/

Sverige

Pensionärer i skolan ska lösa bristen på lärare

Pensionerade läraren Jan Grönberg, 67, har valt att fortsätta jobba. Foto: Nicklas Thegerström

Allt fler pensionerade lärare väljer att fortsätta jobba efter pensionen, visar siffror som tagits fram till DN.

Det är ett bra sätt att lösa den akuta bristen på behöriga lärare i skolan, menar företrädare för facken.

– Skolorna har allt att vinna på det här, säger Åsa Fahlén vid Lärarnas riksförbund.

Antalet pensionerade lärare som väljer att fortsätta jobba efter 65 års ålder, eller som helt enkelt går i pension för att senare komma tillbaka, förhandla om sina villkor och bli återanställda, ökar stadigt. 

Det visar siffror som Lärarnas riksförbund tagit fram till DN.

Förra året arbetade 3.333 lärare som var 65 år eller äldre i den kommunala sektorn. 

Det är 3,4 procent av lärarna och nästan dubbelt så många som åtta år tidigare. Då arbetade bara 1679 lärare som var 65 år eller äldre i den kommunala sektorn.

Det är en ökning som sker parallellt med att andelen behöriga lärare minskar i grundskolan.

Läs mer: Läraren Jan Grönberg: ”Man håller sig ungdomlig i den här miljön”

Det är just bristen på behöriga lärare som gör att kommuner och skolor har börjat söka aktivt efter pensionerade lärare att återanställa, enligt Åsa Fahlén som är ordförande för Lärarnas riksförbund.

– En rektor har massor att vinna på att få tillbaka dem som brinner för jobbet, det är ju deras passion som gör att de vill fortsätta jobba, säger Åsa Fahlén.

– Den som har överlevt ett helt yrkesliv i skolan har så klart många kvalifikationer med sig i bagaget, och en rutin som är bra för att skapa trygghet och stabilitet i skolan.

Eftersom de äldre lärarna är så eftersökta, har de också möjligheter att förhandla, poängterar Åsa Fahlén.

Arbetsgivaren betalar dessutom mindre avgifter samma år som läraren fyller 66 år. Det har lett till att lärarfacken, Sveriges skolledare och kommunerna sluter särskilda avtal med sina äldre medlemmar.

– De ställer ofta väldigt tydliga villkor för sin anställning. De kanske säga att ”jag kan tänka mig att ta den här klassen, och den här kursen, men inget annat”. 

Mycket av det kringarbete som inte är direkt knutet till undervisningen har de möjlighet att förhandla bort, enligt Åsa Fahlén som själv jobbade som lärare innan hon blev ordförande för Lärarnas riksförbund. 

– Det man helst vill göra som lärare är att planera, undervisa, följa upp, prata med elever och följa deras kunskapsutveckling. Det är därför man utbildade sig till lärare en gång i tiden. 

– Får man bara fokusera på det så är det ett väldigt roligt jobb, och då är det också många som vill komma tillbaka.

Enligt Åsa Fahlén är det framför allt behöriga lärare som kommer i fråga för att återanställas efter pensioneringen, eftersom det är den grupp som det råder brist på.

– Det är också den viktigaste fördelen med det här, att eleverna får möta äldre lärare som har behörighet och erfarenhet.

Matz Nilsson, ordförande för Sveriges skolledare, hoppas att fler kommuner ska upptäcka fördelarna med att återanställa äldre lärare.

– Jag kan inte se några nackdelar alls i dagsläget, är man behörig och vill jobba så är man en tillgång, oavsett ålder. Det är något vi behöver uppmuntra till mer, säger Matz Nilsson.

Det bästa är att kommunerna anstränger sig för att hitta en flexibel lösning redan innan läraren har hunnit gå i pension eftersom det finns så mycket att vinna på att inte tappa den här gruppen, menar han.

– Det kan man göra till exempel genom att erbjuda dem att gå ned litet i undervisningstid. Många kommuner har börjat göra om sina modeller för anställning och försöker hitta nya avtalslösningar för att locka fler att stanna eller komma tillbaka, säger Matz Nilsson.

Den vanligaste lösningen är att man låter den som fyllt 65 år jobba 80 procent men behålla full lön, och samtidigt ha kvar en fullständig pensionsersättning, enligt Matz Nilsson.

Även rektorer och skolledare är en grupp som anställs allt oftare efter att de uppnått pensionsåldern.

– Det händer ofta att man frågar någon rektor som gått i pension om den kan komma tillbaka och ta hand om en skola. 

Inte minst till skolor som ligger i så kallade utsatta områden där det kanske inte finns några sökanden alls, poängterar Matz Nilsson.

Även rektorerna ställer tuffa krav och har möjlighet att teckna särskilda avtal, enligt Matz Nilsson.

– Det gör att vi har stärkt upp vårt fackliga försäkringsskydd för att den gruppen ska kunna jobba längre. Det är något vi kommer att se mer av under de kommande åren.

Läs mer: Polisen har pensionärsgrupp för att lösa grova brott