Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-10-18 09:08

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/nyheter/sverige/peter-wolodarski-om-kritiken-mot-kinas-hongkongannons/

Sverige

Peter Wolodarski om kritiken mot Kinas Hongkongannons

Dagens Nyheter får skarp kritik för en helsidesannons om Hongkongdemonstrationerna där avsändaren är enpartidiktaturen Kina. DN:s chefredaktör och ansvarig utgivare Peter Wolodarski svarar på kritiken.

– Jag har respekt för de som reagerar mot det här för att det som Kina gör i Hongkong är extremt upprörande, det har vi också tagit tydlig ställning mot på ledarplats. Det betyder inte att vi vill komma till den punkt där vi säger nej till att låta Kina få framföra sina argument i tidningen, säger Peter Wolodarski.

Han säger att annonsen skickades från annonsavdelningen för utgivarkontroll, eftersom den bedömdes vara kontroversiell. Det är inte ovanligt att han tillsammans med andra i DN:s ledning tar emot opinionsannonser för diskussion om huruvida de kan publiceras eller inte.

– Det är aldrig enkelt med opinionsannonser och det finns ofta goda argument åt båda hållen, men vår grundhållning på DN har under lång tid varit att ha en generös policy på området. Det hör till vår liberala tradition att tillåta medan att stoppa är undantag, säger Peter Wolodarski. 

Annonsen från kinesiska regimen.

En riktlinje för beslutsfattandet är att fokusera på innehållet, säger han, att inte ta fasta så mycket på avsändaren i första hand. Någon specifik gräns är svår att sätta, menar han, men exempelvis nazistiska våldsorganisationer skulle inte få annonsera i DN.

Många anser att Kina är en våldsföreträdare, inte minst i Hongkong?

– Vi kom ganska snart fram till att budskapet i grunden inte hetsar mot några grupper, att tonläget var lugnt och låg i linje med vad Kina brukar framföra. Jag tycker att det är en naturlig del av offentligheten att sådant ska kunna framföras och att vi löpande ska kunna hantera argumenten på både nyhets- och ledarplats.

I fredagens annons från Kina står det bland annat att ”det du läser, ser, hör – eller delar i sociala medier – är bara en del av ett komplext socialt, ekonomiskt och politiskt pussel. Ett pussel vi kommer att lösa på egen hand”. Budskapet går till synes mot DN:s egen verksamhet.

– Jo, men jag tror att både vi och våra läsare kan hantera den sortens argument också. Det här är en del av en global annonskampanj från Kina och det i sig kan jag tycka har ett allmänintresse, att Hongkongadministrationen gör en sådan här pr-offensiv, det visar att de är pressade. Det betyder inte att vi kommer att publicera en serie av dessa annonser, säger Peter Wolodarski.

– Det är bra att det blir en debatt om det här, den är i sig det bästa sättet att hantera argumenten på och den visar att vår offentlighet fungerar. Vi kan hantera en annons och parallellt låta ett rimligt helhetsperspektiv komma fram. Det hade varit värre och mer oroande om annonsen bara passerat och ingen brydde sig.

DN har vid ett par tillfällen också publicerat annonser från rörelsen som protesterar mot Pekings ansträngningar att öka sitt inflytande i Hongkong. Med slagord som ”Kämpa för frihet. Stå med Hongkong” vädjar man till att alla gör sitt för att påverka regeringen att ta ställning för Hongkongbornas demokratiska rättigheter.

Annons från proteströrelsen.