Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-05-25 02:47

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/nyheter/sverige/rapport-ensamma-och-stillasittande-gymnasister-tappar-motivation/

Sverige

Rapport: Ensamma och stillasittande gymnasister tappar motivation

Foto: Beatrice Lundborg

Gymnasisternas motivation var först hög, men efter hand sjönk den. Problemet var ensamheten och allt stillasittande. Samtidigt blev elever som brukar ha hög frånvaro mer närvarande. Det är några slutsatser i en första utvärdering av distansundervisning på gymnasiet.

Skolinspektionen publicerade på fredagen en första rapport om gymnasiernas distansundervisning under coronakrisen.

I huvudsak har det fungerat, men det finns utmaningar, och några effekter som kanske är oväntade har utkristalliserat sig.

– Man har jobbat väldigt aktivt och kreativt för att flytta över så mycket som möjligt av klassrumsundervisningen online. I dag finns en fungerande undervisning som följer ordinarie schema, säger Skolinspektionens projektledare Lars Thornberg.

– Men med det sagt innebär distansundervisningen vissa svårigheter. En del har man löst, medan annat återstår.

Det handlar om en delrapport som bygger på 45 av sammanlagt 200 intervjuer med rektorer över hela landet, från olika typer av gymnasier och med olika huvudmän. Dessa första intervjuer har genomförts under andra halvan av april.

Elevernas motivation var till en början hög, men tendensen är att den sjunkit efter hand.

– Det kan kopplas till att många elever känner sig ensamma. De saknar det sociala sammanhanget. Sedan är detta med rörelse svårt. Man går till skolan och mellan klassrum, men hemma sitter man mest still, säger Thornberg.

Det kan också vara svårt för lärare att veta om eleverna verkligen hänger med i undervisningen och om det sker en utveckling.

– Här försöker många stämma av med eleverna i slutet av lektionerna, och man har enskilda samtal efteråt för att försäkra sig om att de följt med.

Det finns goda exempel på kreativa lösningar för att göra undervisningen så konkret som möjligt. Elever på livsmedelsprogrammet har fått hem matkassar så att de kan laga rätter hemma, och frisörelever har fått dockhuvuden hemskickade att öva på.

– Mycket fungerar bra, det är viktigt att påpeka. Rektorerna lyfter fram att lärarna har gjort en stor arbetsinsats, säger Thornberg.

En positiv effekt är att vissa elever som i vanliga fall har hög frånvaro, de som brukar kallas hemmasittare, har varit mer närvarande under hemundervisningen.

– Man kanske har hittat ett nytt sätt att jobba med de här eleverna, men det är för tidigt att uttala sig säkert om.

Samtidigt visar sig många av de mest ambitiösa eleverna ha svårt att veta hur de ska avgränsa sin skoldag.

– De tar på sig väldigt mycket.

En grupp som rektorerna befarar kan fara illa i den rådande situationen är de som har stökiga hemförhållanden.

Delrapporten bygger på alltför tidiga uppgifter för att kunna säga något säkert om hur onlineundervisningen påverkar själva skolresultaten.

– Vi får se senare när betygen kommer.

– Många lärare är oroliga att inte få in ett tillräckligt varierat underlag för att sätta betyg, även om de arbetar kreativt för det, säger Lars Thornberg.

I början av juni kommer slutrapporten med samtliga de 200 rektorsintervjuerna som underlag.