Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2021-05-18 14:38

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/nyheter/sverige/regeringen-infor-trafikplikt-pa-flyglinjer-till-norrland-och-gotland/

SVERIGE

Regeringen inför trafikplikt på flyglinjer till Norrland och Gotland

Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S).
Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S). Foto: Erik Simander / TT

Regeringen inför under coronakrisen en temporär trafikplikt för inrikesflyg i Sverige. Trafikplikten ska gälla på åtta flyglinjer, till flera städer i Norrland och till Gotland.

– Det kommer inte vara för reguljär passagerartrafik utan bara för att säkerställa de mest samhällviktiga transporterna, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) till DN.

Coronakrisen har slagit hårt mot den svenska flygbranschen. Ett stort antal flygningar har ställts in och så sent som på måndagen kom beskedet att Norwegian varslar 400 anställda, samtidigt som BRA ansöker om rekonstruktion.

I syfte att säkerställa samhällsviktiga transporter inom Sverige har nu regeringen tagit beslut om en tillfällig trafikplikt på åtta flyglinjer. Däribland mellan Kiruna-Arlanda, Umeå-Arlanda och Visby-Arlanda.

Regeringen har avsatt 105 miljoner kronor för upphandlingen som ska genomföras av Trafikverket. Avtalen ska gälla en månad i taget och som längst under sammanlagt fem månader.

Trafikverket hoppas att trafiken på sträckorna ska vara igång inom cirka en vecka, uppger generaldirektören Lena Erixon.

De samhällsviktiga transporterna kan innebära transporter av tester, sjukvårdsmateriel och sjukvårdspersonal men även materiel till totalförsvaret.

Hur långt räcker 105 miljoner kronor?

– Vår bedömning är att det räcker till att månadsvis under fem månader upphandla trafik. Men det måste vara effektivt och det kommer innebära slingning till uppemot tre mellanlandningar. Det är en ovanlig åtgärd. Det kommer inte vara för reguljär passagerartrafik utan bara för att säkerställa de mest samhällviktiga transporterna, säger Tomas Eneroth till DN.

Till vissa av dessa destinationer trafikeras sträckan av flera bolag, hur ska ni lösa det?

– Det är Trafikverket som upphandlar och just nu körs det nästan inte alls på många destinationer. Det ska vara bland de bolag som har bedrivit eller nu bedriver flygtrafik, det är en ganska begränsad mängd aktörer som kan komma i fråga.

Innebär beskedet från Norwegian och Bra att regeringen inte har gjort tillräckligt för att stötta de här bolagen?

– Det är en väntad utveckling när passagerartransporterna minskar så drastiskt. Det garantiprogram vi öppnade upp för via Riksgälden är ett sätt att kanske klara utmaningen för flygbolagen tillsammans med korttidspermitteringar och en del andra generella insatser kan vara behjälpliga. Men det är ingen garanti.

Vilka ytterligare åtgärder kan komma för att rädda svenskt inrikesflyg?

– Dagens besked är ju en typ av insats där vi säkrar trafikplikt på ett antal linjer. På samma sätt som vi klarar finansieringen till de regionala flygplatserna så klarar vi den grundläggande strukturen. Men så länge huvudfokus är att minska smittspridningen ligger det i sakens natur att vi inte vill ha någon rörlighet.

Emil Källström, ekonomiskpolitisk talesperson för Centerpartiet, medverkade också på pressträffen. Enligt honom skulle risken vara ”ett totalt stopp i den svenska inrikesflygtrafiken” om inga åtgärder vidtogs.

Hur kommer det sig att ni väljer norra delarna av Sverige samt Gotland och inte södra?

– Det är där det skulle märkas allra tydligast om flyget helt upphörde. Det är mycket långa avstånd och där är inte tåg eller bil samma alternativ eftersom det tar för lång tid, säger Emil Källström till DN.

Hur ska pengarna fördelas?

– Man kommer att föra samtal med intresserade bolag om exakt upplägg, exakta turer och exakt prislapp för detta. Det ska vara igång så snabbt det över huvud taget är möjligt.

Ämnen i artikeln

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten.

De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till dn.se. DN granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen dn.se.

Grundreglerna för kommentarer är:

  • håll dig till ämnet
  • håll en god ton
  • visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln.

I övrigt gäller de regler för kommentarer som framgår av Ifrågasätts användarvillkor och som du godkänner i samband med att du skapar ett konto för kommentering. Ifrågasätt förbehåller sig rätten att radera kommentarer i efterhand. DN kan genom eget beslut ta bort kommentarer.

Ⓒ Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt