En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-02-20 01:07

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/nyheter/sverige/s-toppen-kritisk-efter-lofvens-uttalanden-vi-ska-forsvara-manniskors-ratt-till-skydd/

Svensk politik

S-toppen kritisk efter Löfvens uttalanden: ”Vi ska försvara människors rätt till skydd”

01:32. S-toppen Magnus Manhammar kritisk till Löfvens asyluttalande.
Bild 1 av 1
Foto: Jonas Eng

Stefan Löfvens uttalanden om att antalet asylsökande ska bli färre möter kritik – både från regeringspartnern Miljöpartiet och internt i S.

– Genèvekonventionen och asylrätten är glasklara. Vi ska alltid försvara människors rätt till skydd undan krig och förföljelse, säger riksdagsledamoten Magnus Manhammar (S).

I fredags sa statsminister Stefan Löfven, (S) till DN att antalet asylsökande ska bli rejält färre för att Sverige ska klara integrationen. Det har fått flera miljöpartister att reagera. Under tisdagen riktade också tidigare MP-ministern, numera EU-parlamentarikern Alice Bah Kuhnke kritik mot Löfven.

”Jag minns en tid runt statsministerns bord då han och hans sosseministrar, var och varannan torsdag bräkte högt och länge om hur förkastlig de danska socialdemokraternas flyktingpolitik var. Det var inte länge sedan. Nu kan vi läsa i DN vad Stefan Löfven tycker och vill i dag. Den (s)olidariska kappan de stoltserar med, visar sig vara vändbar”, skriver hon på Instagram.

Också internt i socialdemokratin väcks nu kritik. Riksdagsledamoten Magnus Manhammar betonar att Stefan Löfvens uttalanden får stå för honom och Sverige förbundit sig till att följa asylrätten.

– Vi har internationell rätt att förhålla oss till. Människor på flykt har rätt att söka asyl i alla världens länder, inklusive Sverige. Genèvekonventionen och asylrätten är glasklara och det innebär att vi alltid ska försvara människors rätt till skydd undan krig och förföljelse.

Foto: Jonas Eng

Han efterlyser en bredare migrationsdiskussion i partiet, som baseras på fakta och forskning, och inte lägger fokus på skärpningar.

– Just nu diskuteras all migrationspolitik genom ett filter av invandringskritik. Det är ingen seriös diskussion. Den löser varken de problem som finns eller de demografiska utmaningar som Sverige står inför.

Efter att S-regionrådet Aida Hadzialic i en intervju med DN vid nyår sagt att Socialdemokraterna delvis borde hantera migrationspolitiken som danska S gör, protesterade Manhammar i en text på Facebook.

– S i Danmark vill i praktiken slopa asylrätten, det kan jag som socialdemokrat inte stå bakom. De vill också samarbeta med främlingsfientliga Dansk Folkeparti. De danska socialdemokraterna har inte stärkts av att ha anammat en främlingsfientlig politik, de har bara förlorat sin själ.

Hur ser du på argument som att Sverige inte åter ska hamna i samma situation som 2015 och varningar om integrationsproblem?

– Man ska ta det på största allvar. Det är klart att ett högt mottagande innebär utmaningar men det innebär fler möjligheter.

Nyanserna i migrationsdebatten har försvunnit anser han, eftersom knappt någon längre talar om fördelarna.

– Vi har redan nu ett behov av mer arbetskraft, framför allt i glesbygdskommuner, och den kommande tioårsperioden kommer arbetskraftshovet bara bli ännu större i hela landet. Det här är ju något som SKR, Sveriges kommuner och regioner, pratat mycket om.

Nästa vecka möts alla riksdagspartier i migrationskommittén igen. M och SD har riktat kritik mot S för att inte tydliggöra vilken migrationspolitik det regeringsbärande partiet driver. Efter att S tappat kraftigt till SD under höstens opinionsmätningar, i den senaste mätningen från DN/Ipsos skiljde det ynka tiondelar mellan partierna, lades en intern strategi upp. Bland annat ska S bli tydligare i migrationsfrågan. Magnus Manhammar tycker att hans parti saknar uppdaterad politik också på andra områden och efterlyser en långsiktig klimatpolitik och en annan ekonomisk politik.

– Klyftorna ökar mellan stad och land, sjuk och frisk, fattig och rik. Då är det uppenbart att vi behöver en politik som skapar ett rättvist och jämlikt samhälle. Men just nu är den politiska diskursen att samhällsproblemen skylls på olika grupper, det är inte värdigt.

Manhammar uppfattar att det har vuxit fram en tystnadskultur i den socialdemokratiska rörelsen under senare år, som kan kopplas till en ängslighet hos partiledningen. Bland annat pekar han på att partistyrelsen inför förra årets partikongress valde att tillfälligt ta bort motionsrätten.

– Kongresserna är våra mest demokratiska forum, det är där alla medlemmar ska ha möjlighet att påverka. Tar man bort den motionsrätten om så bara tillfälligt så gör man vår rörelse svagare.