Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-11-21 10:55

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/nyheter/sverige/sa-splittrar-lagaffektivt-beteende-den-svenska-skolan/

01:39. Vad gör du om en elev spottar dig i ansiktet? Här ger psykologen Martin Forster dig exempel på hur du bemöter elever lågaffektivt.
Sverige

Så splittrar lågaffektivt bemötande den svenska skolan

Lågaffektivt bemötande har på bara några år slagit igenom i den svenska skolan. 

På Hjulsta grundskola tog eleverna över och anmälningar om hot och våld slog i höjden. På Dalängskolan i Lidköping kan fallet om en lärare som lyfte undan en elev komma att prövas i Högsta domstolen.

Men varifrån kommer den kritiserade metoden – och hur har den kunnat spridas så snabbt?

Detta är en låst artikel. Logga in som prenumerant för att fortsätta läsa. Logga in
Bild 1 av 12 En lärare lyfte bort en elev som vägrade flytta sig från en soffa på Dalängskolan i Lidköping. Eleven, som skulle bemötas lågaffektivt, kände sig kränkt och kan få 10.000 kronor i skadestånd.
Foto: Lidköpings kommun
Bild 2 av 12 Stora salen på stadshotellet i Växjö. Psykologen Bo Hejlskov Elvén visar hur man bemöter någon som tar strypgrepp.
Foto: Anders Hansson
Bild 3 av 12 Bo Hejlskov Elvén är populär bland dem som kommit till Växjö för att lyssna. Under hela dagen får han inte en enda kritisk fråga från publiken.
Foto: Anders Hansson
Bild 4 av 12 Bo Hejlskov Elvén är psykolog, författare och översatt till 15 språk.
Foto: Anders Hansson
Bild 5 av 12 Det går ut på att ta reda på vad läraren, och inte vad eleven, ska göra, enligt Bo Hejlskov Elvén.
Foto: Anders Hansson
Bild 6 av 12 ”Det är skönt att ha ett förhållningssätt som kan omsättas i handling när elever hamnar i affekt”, säger Johanna Ekros som är högstadielärare på Åsedaskolan.
Foto: Anders Hansson
Bild 7 av 12 I pausen signerar Bo Hejlskov Elvén sin senaste bok.
Foto: Anders Hansson
Bild 8 av 12 Rektor Helene Hodges och skyddsombudet Sarah Kahnberg på Hjulsta grundskola.
Foto: Beatrice Lundborg
Bild 9 av 12 Intresset för den lågaffektiva metoden är stort.
Foto: Anders Hansson
Bild 10 av 12 Bo Hejlskov Elvén tycker att det är rimligt att all personal på en skola ska kunna agera lågaffektivt om det står i handlingsplanen för en elev.
Foto: Anders Hansson
Bild 11 av 12 Det är oklart om det går att lära personal på en skola att agera lågaffektivt så att de blir bättre på att förebygga och lösa konflikter, menar psykologen Martin Forster.
Foto: Beatrice Lundborg
Bild 12 av 12 ”Eftersom vi har sagt att de här barnen med särskilda behov ska vara i grundskolan. Då måste alla lärare kunna hantera dem. Annars ska de inte vara där”, säger Bo Hejlskov Elvén.
Foto: Jessica Gow/TT