Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.
Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Sverige

Saab blödde 11 miljoner – om dagen

Foto: Björn Larsson Rosvall TT

Victor Muller och hans sportbilsföretag Spyker saknade förutsättningar att rädda Saab Automobile.

Den totala förlusten blev svindlande 7,7 miljarder kronor, eller 11,6 miljoner kronor per dag under det 22 månader långa äventyret.

Det kan DN avslöja efter att ha granskat konkursutredningar och djupanalyser över Saabs och Spykers ekonomi.

Förlusten det första året blev 3,7 miljarder kronor. Något bokslut för det andra och sista året gjordes aldrig, eftersom bolaget gick i konkurs i december 2011. Men av konkursboets analyser framgår att förlusten hamnade på drygt 4 miljarder kronor, motsvarande närmare en halv miljon kronor i timmen. Saab hamnade på obestånd redan i början av april.

DN kan i dag avslöja nya detaljer bakom Saabkraschen. Under det första kvartalet 2011 förvärrades läget dag för dag. Skulderna till leverantörerna växte, utlovade tillskott utifrån uteblev och till sist stannade bandet i fabriken sedan en leverantör stoppat leveranser av delar.

Utåt höll ledningen masken. Strategier lades upp för hur produktionsstörningarna och betalningssvårigheterna skulle förklaras med nya administrativa rutiner. Höjdpunkten blev bilsalongen i Nacka den 4 april, bara dagar efter det första produktionsstoppet, där ordförande Victor Muller och vd Jan Åke Jonsson försäkrade att problemen varit högst tillfälliga och att det fanns pengar att betala leverantörer.

Foto: Kent Eng / TTELA / TTSaab:s vd Jan Åke Jonsson. Foto: Kent Eng/TTELA/TT

DN har läst de förhör, protokoll och tusentals mejl som ingår i den jättelika förundersökningen mot Saabledningen.

Där framgår att skulderna till leverantörerna i själva verket var uppe i en halv miljard, kassan var i det närmaste tom och anställda uppmanades att koppla ur telefonerna och låsa dörrarna för att undgå leverantörernas vrede.

Redan dagen efter, den 5 april, stod det klart att produktionen återigen var tvungen att stoppas eftersom det saknades delar.

Sju personer står åtalade för en rad grova ekonomiska brott, däribland styrelseordföranden Victor Muller, vd Jan Åke Jonsson och chefsjurist Kristina Geers. Bland åtalspunkterna finns grovt svindleri och grov urkundsförfalskning.

Foto: ADAM IHSE / TTChefsjurist Kristina Geers. Foto: ADAM IHSE / TT

I slutet av januari nästa år inleds jätterättegången vid Vänersborgs tingsrätt. Den är planerad att pågå fram till mars. För att klara den enorma mängd material som presenteras och för att gardera sig mot sjukdomar finns en extra domare på plats och även fler nämndemän än vanligt.

Victor Muller står tillsammans med Jan Åke Jonsson och Kristina Geers även till svars för ersättningar till Muller på närmare en halv miljon kronor i månaden som fakturerades från Mullers egna företag i ett skatteparadis i Västindien – men som gick raka vägen till Victor Mullers och hans hustrus privata konto på Mallorca.

– Det var billigare och gick fortare än att ta omvägen via Curacao, säger Muller i polisförhör.

Av utredningen framgår att Saab även fakturerades för Mullers privata skatteplanering.

– Det kan jag inte förklara, säger Muller i förhör.

Den tyngsta delen i den enorma utredningen gäller grovt svindleri. Chefsåklagare Olof Sahlgren vid Ekobrottsmyndigheten i Göteborg menar att Saabtopparna medvetet mörkade de mycket svåra ekonomiska svårigheter som Saab befann sig under våren 2011.

Chefsåklagaren får stöd i konkursförvaltarnas utredning plus en kompletterande analys gjord av revisionsfirman Grant Thornton. Slutsatserna är att Saab nådde obestånd under denna tid, senast den 6 april då fabriken åter stannade. Spyker hade med sin mycket svaga ekonomi ingen möjlighet att få Saab på fötter.

Saab Automobile hade ackumulerade förluster på 47 miljarder kronor sedan 1990 när Spyker tog över. Spyker hade fem år av raka förluster på drygt 2 miljarder kronor och en ytterst svag finansiell ställning med kritiskt klen soliditet och kassalikviditet.

Saab visade förlust varje månad i Spykers regi. Förlusten blev totalt 7,7 miljarder kronor fram till konkursen den 19 december 2011. Skulderna var då uppe i 11 miljarder kronor.

”Dessa tre faktorer sammanvägt ger bilden av att Spyker Cars N.V omöjligen kunnat bistå för att rätta upp Saab Automobile AB:s finansiella ställning med de medel Spyker Cars hade utan betydande externa tillskott. Sammanfattningsvis kan konstateras att Spyker Cars N.V, inte bedrivit någon lönsam verksamhet under de granskade åren”, lyder slutklämmen i en av analyserna.

Samtliga av de åtalade nekar till brott.

Fotnot: Rättegången om de misstänkt grova ekonomiska brotten i Saab Automobile inleds i slutet av januari 2017 vid Vänersborgs tingsrätt och planeras pågå till mars. Samtliga åtalade förnekar brott. DN har erbjudit Victor Muller, Jan Åke Jonsson och Kristina Geers att utveckla sin syn på åtalspunkterna, men de har avböjt.

Läs mer.Saab

  • I decennier körde Saab på fälgarna
    Bolaget drogs med storförluster men hölls uppe av rika ägare. När Spyker tog över 2010 accelererade krisen. Två år senare var kraschen ett faktum.
  • Birgitta Forsberg: Haveriet är en sanslös historia
    Saab styrde mot undergången i en halsbrytande hastighet. Att inte vd Jan Åke Jonsson och chefsjurist Kristina Geers klev ur bilen i tid är en gåta. Särskilt som räddningsaktionen verkar ha blivit alltmer oortodox.
Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten att kommentera vissa artiklar. Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.