Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-12-12 06:13

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/nyheter/sverige/saab-kraver-besked-om-order-pa-ubatar/

Sverige

Saab kräver besked om order på ubåtar

Bild 1 av 2 Produktionschefen Helena Lönegård visar på en modell hur ubåten A 26 byggs tillsammans med Lars Brännström, vice affärsområdeschef.
Foto: Beatrice Lundborg
Bild 2 av 2
Foto: Beatrice Lundborg

KARLSKRONA. I Karlskrona byggs världens modernaste ubåtar på ett varv som Saab rustat upp för stora pengar. Men enligt Försvarsberedningen blir det inga fler nybyggen de närmaste åren. Nu kräver försvarskoncernen fler svenska beställningar.

Örlogsstaden Karlskrona är klassad som ett världsarv – inklusive varvet mitt i staden, grundat på 1680-talet. Men den som utan tillstånd försöker komma in på varvsområdet lär snabbt bli upptäckt och gripen.

Ubåtar är nämligen något av det hemligaste Sverige har. Och här, välbevakat bakom varvsmurarna, byggs nu det första exemplaret av världens modernaste ubåt, A 26, för det svenska försvaret.  

– En ubåt är det mest komplexa man kan bygga – svårare än en rymdfärja. En ubåt ska klara extrema förhållanden i en levande miljö, säger varvets produktionschef Helena Lönegård:

– Ubåten ska försvara och inte upptäckas. Dessutom ska personalen ombord kunna leva och fungera på ett bra sätt under vattnet i flera veckor, förklarar hon vid en modell av A 26.

Bild 1 av 2 Lars Brännström, vice affärsområdeschef, och produktionschefen Helena Lönegård.
Foto: Beatrice Lundborg
Bild 2 av 2
Foto: Beatrice Lundborg

För Saab står mycket på spel och signalerna från Försvarsberedningen oroar. A 26 är den första ubåten som byggs i Sverige på 20 år. Vägen hit har tidvis varit både traumatisk och dramatisk. 

Två ubåtar, HMS Gotland och HMS Uppland, ligger vid varvskajen utanför kontoret. De är nu moderniserade, men var bland de sista som sjösattes av Kockums i Malmö och levererades 1999.

Samma år inleddes det som personal på Kockums kallar ”de mörka åren” då varvet hade tyska ägare. 2013 stod det klart att ägaren, som byggde och exporterade konkurrerande ubåtar, motarbetade Kockums.

I en dramatisk gryningsräd 4 april 2014 körde personal från Försvarets Materielverk (FMV) och en skyddsstyrka från pansarregementet P 7 in på Kockums i Malmö. Där tog de kontroll över svenska statens egendom. Det är de Stirlingmotorer som ger svenska ubåtar en unik förmåga att stanna under vatten i flera veckor, utan att röja sig genom att snorkla luft vid ytan. 

Regeringen deklarerade att undervattensförmågan är ”ett väsentligt säkerhetsintresse” och övertalade Saab att ta över Kockums. I juni 2015 slöts kontrakt mellan Saab och FMV om order på två nya ubåtar, A 26, som ska levereras 2022-2024. Kostnad 8,6 miljarder kronor.

Saab har rustat upp det slitna varvet. I de nya verkstadshallarna är det inte smutsigt, rökigt eller bullrigt som förr. Golven är ljusa och nästan lika rena som på en vårdcentral. 

En stor maskin böjer de tjocka plåtarna av specialstål till ubåtsskrovet. I en ubåt finns mycket rör, men här behövs inte längre några ”grabbatag” för att lyfta dem – mycket är automatiserat.

Bild 1 av 2
Foto: Beatrice Lundborg
Bild 2 av 2
Foto: Beatrice Lundborg

I en stor hall ligger flera runda stålsektioner till den första ubåtens tryckskrov. Bygget har börjat akterifrån och här finns nu skrov för en halv A26.

På varvet arbetar 900 personer och de kan äta lunch (denna dag raggmunk med fläsk) i en ny matsal med havsutsikt.

– Det här är den största enskilda investering Saab har gjort på ett ställe, säger Lars Brännström, vice affärsområdeschef vid Saab Kockums. Kostnaden vill Saab inte uppge.

Ekonomin är en känslig fråga. Saab har ännu inte någon exportorder på ubåtar, vilket väntas fördyra leveransen av A 26. Framtida beställningar som Saab kan få är två nya ytstridsfartyg för 9 miljarder kronor och projektering av en ny generation ubåtar för 3 miljarder. Detta enligt Försvarsberedningens beräkningar som DN tagit del av.  Men de beställningarna kommer i så fall först efter 2025.

– Beredningens förslag var för oss lite lätt förvånande. Det ligger inte en enda nybeställning av fartyg i perioden 2020 till 2025. Bottenplattan för allt vi gör är de svenska beställningarna, säger Gunnar Wieslander som är chef för Saabs affärsområde Kockums. 

Wieslander har också varit ubåtschef och är kommendör i flottan. Som statssekreterare hos statsminister Fredrik Reinfeldt (M) var Wieslander med då svenska staten övertalade Saab att ta över Kockums.  

– Saab går in med full kraft med sina ägare och gör den här investeringen. Då förutsätter man att den andra parten i den förhandlingen också ser att det här är långsiktigt, säger Gunnar Wieslander.

Vid Kockums i Malmö arbetar 700 personer, de flesta ingenjörer, med konstruktion av ubåtar och fartyg. För att kunna fortsätta måste de få nya uppdrag eller beställningar. 

– Jag tror att sunda förnuftet kommer att råda, här också. Jag är inte orolig, man kommer att hitta en lösning, säger Gunnar Wieslander. På frågan hur en sådan lösning kan se ut svarar han: 

– Jag vill inte förhandla med regeringen genom Dagens Nyheter. Utan vi har en dialog med det politiska Sverige om detta. Tills vidare kämpar vi på, vi kommer att jobba med leveranserna och hoppas på att det här inte var en svala.