Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2021-03-06 16:18

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/nyheter/sverige/sanningen-om-den-hemliga-gryningsraden-mot-kockums/

Sverige

Sanningen om den hemliga gryningsräden mot Kockums

Bild 1 av 8 Svenska staten bestämde sig för att skydda hemlig försvarsutrustning genom att hämta den från tyskägda Kockums område i Malmö.
Foto: Daniel Nilsson
Bild 2 av 8 En modell av ubåtskonstruktionen A26, nästa generations svenska ubåt från Kockums. Ubåten är 62 meter och kan ha en standardbesättning på 26 personer.
Foto: Erland Vinberg / TT
Bild 3 av 8 Överstelöjtnant och stabschef Per Nilsson och förbandschefen, överste Michael Nilsson, ansvarade för skyddsinsatsen på Kockums där två soldater och två officerare bevakade transporten.
Foto: Daniel Nilsson
Bild 4 av 8 Tidigare hemligstämplade dokument från skyddstransporten som beställdes av Försvarets materielverk.
Foto: Daniel Nilsson
Bild 5 av 8 Tidigare hemligstämplade dokument från skyddstransporten som beställdes av Försvarets materielverk.
Foto: Daniel Nilsson
Bild 6 av 8 Tidigare hemligstämplade dokument från skyddstransporten som beställdes av Försvarets materielverk.
Foto: Daniel Nilsson
Bild 7 av 8 Klenoden inom svensk ubåtsteknologi är motorn, av typen Stirling. Den tillverkas av Kockums i Malmö, men rättigheterna ägs av Försvarets materielverk.
Foto: Daniel Nilsson
Bild 8 av 8 Klenoden inom svensk ubåtsteknologi är motorn, av typen Stirling. Den tillverkas av Kockums i Malmö, men rättigheterna ägs av Försvarets materielverk.
Foto: Daniel Nilsson

Klockan 07.30 på tisdagsmorgonen den 8 april genomförde Försvarets materielverk en unik aktion för att säkra topphemlig svensk ubåtsteknologi på Kockums i Malmö.

Myndigheten gick in i det privata, tyskägda bolagets lokaler och lastade utrustning i två lastbilar som skyddades av beväpnade soldater. Kockums svarade med att låsa grindarna.

DN kan i dag berätta historien som det aldrig var meningen att du skulle läsa.

Detta är en låst artikel. Logga in som prenumerant för att fortsätta läsa. Logga in