Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Sverige

Satsning på lärare på Hovsjöskolan fungerade

Margareta Hylén är rektor på Hovsjöskolan i Södertälje som har deltagit i ett treårigt projekt för att stärka skolor i utanförskaps­områden.
Margareta Hylén är rektor på Hovsjöskolan i Södertälje som har deltagit i ett treårigt projekt för att stärka skolor i utanförskaps­områden. Foto: Lisa Mattisson

Hovsjöskolan var en av tio utvalda skolor i Skol­verkets pilotprojekt i syfte att förbättra elevernas resultat i utanförskapsområden. Satsningen har enligt lärarna gett resultat, men än så länge märks det inte på betygen.

För tre år sedan sjösattes Skolverkets treåriga pilotprojekt i syfte att stärka skolor i utanförskaps­områden. Enligt regeringsupp­draget skulle de 60 miljoner kronor som avsattes till projektet gå till bland annat handledning för lärare, hjälp med läxläsning och utökad undervisningstid.

Men när Skolverket frågade lärare och rektorer vad de behövde hjälp med, pekades språkbarriärer ut som ett särskilt angeläget problem.

Så Skolverket tog kontakt med Nationellt centrum för andraspråk som satte ihop en fortbildningskurs för alla lärare.

– Det handlar om att undervisa på ett sätt så att inte språket sätter käppar i hjulen. Eleverna kanske har massor av kemikunskaper, men kan inte redovisa sina kunskaper på grund av att språket inte räcker till, säger Anna Österlund, undervisningsråd på Skolverket.

Margareta Hylén är rektor för Hovsjöskolan i Södertälje där nio av tio elever har ett annat moders- mål än svenska. Där behöver alla lärare, oavsett undervisningsämne, arbeta med språket, eftersom varje ämne har sitt specifika språk med egna fackuttryck och särskilda begrepp.

– Kan eleverna inte ämnesspråket så lär de sig inte ämnet. Därför är det viktigt att klassen till exempel läser tillsammans och diskuterar i stället för att barnen sitter och läser tyst med varsin bok och inte förstår, säger hon.

Enligt Margareta Hylén har fortbildningskursen inneburit att lärarna har fått en större medvetenhet om språket och fått verktyg att använda i undervisningen.

Eleverna lyckas i sin tur bättre i skolan, även om det är för tidigt att säga något om betygsresulta- ten.

– Eleverna skriver bättre texter, har större läsförståelse och klarar nationella proven i högre utsträckning. Min förhoppning är att alla elever går ut med betyg och blir behöriga till gymnasiet, säger hon.

Det treåriga pilotprojektet avslutades vid årsskiftet. I december ska statliga Institutet för arbetsmarknads- och utbildningspolitisk utvärdering presentera en utvärdering.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.