Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-03-28 21:29

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/nyheter/sverige/sj-staller-in-tagtrafik-i-hela-landet/

Sverige

SJ ställer in tågtrafik i hela landet

Stockholms centralstation.
Stockholms centralstation. Foto: Alexander Mahmoud

Sjukfrånvaro bland personalen gör att SJ stoppar tågtrafik i hela Sverige. 

Gabriella Monti är besviken på att det inte är möjligt att avboka utan återbetalningsbar biljett – i stället får hon betala 1.600 kronor för en resa som nu inte blir av.

– Det är väldigt konstigt agerande för en så stor aktör tycker jag, säger hon. 

Från tisdagen har SJ beslutat att ställa in tågtrafik till följd av det nya coronaviruset och ökad sjukfrånvaro bland personalen. Omkring vart fjärde tåg blir inställt, säger presskommunikatören Stephan Ray. Samtliga linjer i landet berörs, beslut om vilka avgångar som stoppas kommer att tas dag för dag.

– Det är ett väldigt ansträngt personalläge, vår personal omfattas precis som alla andra av Folkhälsomyndighetens riktlinjer där man ska stanna hemma vid symtom. Många förskolor hålls också stängda, säger Stephan Ray.

– Vi sprider ut reduceringarna så gott som möjligt så att det får så lite påverkan som möjligt för våra resenärer, säger Stephan Ray.

Samtidigt upprörs resenärer av att det inte är möjligt att avboka sin resa med anledning av Folkhälsomyndighetens rekommendationer om att inte besöka äldre, och människor som tillhör riskgrupper, om man inte köpt återbetalningsbar biljett. 

Gabriella Monti hade bokat biljetter för en resa på torsdag till en 77-årig väninna med skör hälsa. Men nu är den inte genomförbar på grund av coronasmittan.

– Det här var bokat innan allt exploderade. Jag har varit i kontakt med SJ vid flera tillfällen då jag tänkte att de kanske ändrar sina regler eftersom Folkhälsomyndigheten gör det. Men det är inte möjligt att avboka om man inte har en avbokningsbar biljett, förklarar hon. 

Gabriella Monti är besviken på att SJ ställer in flera avgångar, men att de samtidigt inte möter resenärerna. Resor som ställs in på grund av smittorisk ersätts inte.

– Min avgång är inte avstängd, det hade varit en enkel lösning. Det är ganska saftigt att behöva betala 1.600 kronor, alla har inte råd med det. Jag jobbar själv som egenföretagare, privatpraktiserande leg psykolog, och har fått flera avbokningar men skulle aldrig kunna tänka mig att fakturera folk när situationen ser ut som den gör, säger hon.

SJ uppger att de följer Folkhälsomyndighetens rekommendationer, men Gabriella Monti anser att företaget snarare lägger ansvaret på varje enskild privatperson.

– Det är en tolkningsfråga men absolut en fråga som utreds just nu. Vi är precis som alla andra resebolag i ett ekonomiskt utsatt läge. Ambitionen är alltid att vi ska vara så tillmötesgående som möjligt, säger Stephan Ray.

Resenärer vars resa ställs in kommer att få ett meddelande med valet att boka om, eller få pengarna tillbaka. Det spelar i de fall ingen roll vilken biljettyp man har.

– Läget förändras från timme till timme, just den här reduceringen gäller åtminstone fram till slutet på mars. Men det går inte att utesluta att det kommer att ske fler förändringar på både kort och lång sikt, säger han.

SJ meddelar att man som resenär ska använda sig av hemsidans trafikinfo, där det uppdateras med information om vilka tåg som avgår. Företagets besked gäller enbart SJ-avgångar.