Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2018-12-15 01:08

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/nyheter/sverige/skolor-anvander-omstridd-metod-for-autistiska-barn/

Sverige

Skolor använder omstridd metod för autistiska barn

”Allt vi vet om metoden säger att den inte fungerar för självständig kommunikation”, säger Gunilla Thunberg, logoped och forskare vid Sahlgrenska universitetssjukhuset, om så kallad faciliterad kommunikation.
Bild 1 av 2 ”Allt vi vet om metoden säger att den inte fungerar för självständig kommunikation”, säger Gunilla Thunberg, logoped och forskare vid Sahlgrenska universitetssjukhuset, om så kallad faciliterad kommunikation. Foto: Maria Steén
Metoden på bilden är Gunilla Thunbergs egen. Enligt henne är patienten oberoende med denna metod och ej styrd av assistentens önskningar.
Bild 2 av 2 Metoden på bilden är Gunilla Thunbergs egen. Enligt henne är patienten oberoende med denna metod och ej styrd av assistentens önskningar. Foto: Maria Steén

Två gymnasiesärskolor i Göteborg använder en metod för att kommunicera med barn med grav autism som Socialstyrelsen, Autism- och Aspergerförbundet, forskare och psykologer världen över avråder och tar avstånd ifrån.

Detta är en låst artikel. Logga in som prenumerant för att fortsätta läsa. Logga in