Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-04-09 04:31

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/nyheter/sverige/skolorna-rustar-for-lektioner-pa-distans/

Sverige

Skolorna stängs inte – men rustar för lektioner på distans

Foto: Magnus Hallgren

Regeringen fattar ännu inget beslut om att stänga Sveriges skolor men man ändrar regler för att kunna göra det senare. Samtidigt rustar sig kommuner och friskolor för ett värsta scenario. Avgörande är att få tekniken att fungera för distansundervisning.

– Skolor får hjälpa och stötta varandra, säger Stockholms grundskoledirektör Lee Orberson.

I Norge och Danmark håller skolor och förskolor stängt från och med måndag på grund av nya coronaviruset. På torsdagskvällen kom utbildningsminister Anna Ekström (S) med beskedet att den svenska regeringen ännu inte är beredd att ta till så drastiska åtgärder.

Anna Ekström framhåller två argument.

– Om mammor och pappor som har viktiga arbeten i vården inte kan gå till jobbet utan måste vara hemma med sina barn så skulle det avsevärt försvåra arbetet med att minska smittspridningen. För det andra är det ofta far- och morföräldrar som får rycka in om mamma och pappa måste arbeta. De måste vi skydda för de äldre är mest utsatta för smittan, säger utbildningsministern.

Regeringen kommer däremot på fredagen att fatta beslut om ett antal regeländringar som ska ge skolorna större flexibilitet att hantera undervisningen id en eventuell stängning. Det handlar om att kunna förlägga undervisning till helger eller lov, att förlänga terminer eller skjuta upp vissa ämnen till nästa termin.

– Med det här beslutet finns regelverket på plats om en enskild skola eller skolorna i hela landet behöver stängas. Om Sverige hamnar i det läget att det vore rätt att stänga skolor för att dämpa smittspridningen, då kommer regeringen inte att tveka att agera, säger Anna Ekström.

Vad har du att säga till dem som undrar varför skolorna stängs i Norge och Danmark men inte i Sverige?

– Det är skillnad på hur smittskyddsläget ser ut i olika länder. Min och regeringens bedömning nu är att det bästa vi kan göra i Sverige för att motverka smittspridning är att se till att mammor och pappor kan gå till jobbet.

Anna Ekström lutar sig också tungt mot Folkhälsomyndigheten som inte anser att det är nödvändigt att stänga skolorna.

– Den vetenskapliga litteraturen talar inte för några stora effekter. Och vi har inte sett någon gigantisk spridning i skolor någonstans i världen hittills, säger statsepidemiolog Anders Tegnell. 

Kommuner och friskolor måste ändå förbereda sig för alla scenarier. En central fråga är hur man kan se till att alla elever får den undervisning de har rätt till.

Anders Malmquist är grundskoledirektör i Malmö stad.

– Vi bedömer att vi är väl rustade digitalt. Alla elever har tillgång till bärbara datorer där vi har en lärplattform med olika applikationer som man kan använda när man inte är skolan. Via dem kan våra lärare nå ut till eleverna. Vi tittar nu på scenarier för hur man skulle kunna arbeta med det här, säger Anders Malmquist.

Myndigheten för samhällsskydd och beredskap har uppmanat till beredskap för att 20 procent på en arbetsplats kan vara borta i fyra veckor på grund av coronaviruset. Stor sjukfrånvaro i personalen ser Stockholms grundskoledirektör Lee Orberson som den stora utmaningen om coronaläget förvärras.

– Det blir en väldigt handfast samordning där skolor får hjälpa och stötta varandra.

Även inom Stockholms stad ser man goda möjligheter att lösa undervisningen på digital väg. Men Lee Orberson varnar ändå för följdeffekterna av en stängning.

– Om vi som Sveriges största kommunala huvudman skulle stänga skolor så skulle det få väldigt stora samhälleliga konsekvenser, med sjukvårdspersonal som inte skulle kunna åka till jobbet.

När friskolekoncernen Academedia började jobba med beredskapsplaner den 22 februari trodde inte trygghetsdirektören Paula Hammerskog att de skulle komma till användning.

– Det jag ser nu är att alla ställer sig upp och säger: nu får vi tänka annorlunda. Det är ett jättearbete som pågår, från vår stab ut till rektorer och lärare på skolorna, säger Paula Hammerskog.

Hon beskriver också digitaliseringen som en stor fördel i det här läget. En del av arbetet handlar om att försäkra sig om att tekniken har tillräcklig kapacitet, så att många kan koppla upp sig på en och samma gång. Det handlar också om att se vilka förutsättningar eleverna har hemma, om uppkopplingarna är tillräckligt snabba för videomöten.

– Det är en fråga om likvärdighet, säger Paula Hammerskog.

Hon bedömer att Academedia kommer att kunna stänga skolor snabbt om det blir nödvändigt. Men hon vill också vara ödmjuk.

– De här planerna har av naturliga skäl aldrig testats.

Läs mer: Senaste nytt om coronaviruset