Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-04-08 14:00

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/nyheter/sverige/stangda-skolor-kan-paverka-elevers-mentala-halsa/

Sverige går samman

Stängda skolor kan påverka elevers mentala hälsa

01:46. Så kan tonåringar skydda sin mentala hälsa i coronatider – sex tips till dig som pluggar hemma.

Den tillfälliga isoleringen för elever som jobbar hemma kan leda till ökad risk för psykisk ohälsa – men gymnasieleven Cecilia Ennerfelt har hittat nya sätt att utnyttja tiden. 

– Jag har lärt mig att spela ett nytt instrument för att distrahera mig, säger hon.

Bland slingrande kaktusar har Cecilia Ennerfelt sin nya studiemiljö. Hon pekar på växterna och säger skrattandes att de ser hemska ut, men för övrigt trivs hon bra med arbetet på distans, även om klasskompisarna saknas.

Bild 1 av 5
Foto: Josefine Stenersen
Bild 2 av 5
Foto: Josefine Stenersen
Bild 3 av 5
Foto: Josefine Stenersen
Bild 4 av 5
Foto: Josefine Stenersen
Bild 5 av 5
Foto: Josefine Stenersen

Cecilia Ennerfelt går första året på samhällsvetenskapliga programmet på Viktor Rydberg gymnasium Jarlaplan, i framtiden skulle hon vilja bli något så spännande som arkeolog eller journalist. För henne är fokuset på studier lika viktigt på distans.

– En vanlig dag vaknar jag tidigt och försöker att göra något på morgonen innan jag går och sätter mig vid datorn 08.30. Sen sitter jag där hela dagen till det att jag får en chans att gå ut, säger hon. 

Även om vardagen ser annorlunda ut i coronatider så betonar hon att rutiner och struktur är A och O för att få skolgång och privatliv att fungera.

– Det konstiga har varit att vänja sig vid att se klasskompisar och lärare på Google hangouts istället för i skolan. Men det fungerar jättebra för min skola är väldigt digitaliserad, även om det inte är särskilt roligt, säger hon. 

Viktor Rydberg var bland de första gymnasieskolorna som beslutade att stänga ner och inleda distansstudier fram till den 20 april. Skolledningen upplevde att det var den tryggaste lösningen. 

Bild 1 av 2 Unicefs generalsekreterare Pernilla Baralt publicerade sex tips för ungdomars mentala hälsa
Foto: Josefine Stenersen
Bild 2 av 2
Foto: Josefine Stenersen

Studier på distans kan innebära minskad risk för att bli smittad av det nya coronaviruset, men kan samtidigt innebära en ökad risk för mental ohälsa enligt Unicefs generalsekreterare Pernilla Baralt. 

– För vissa fungerar distansstudier jättebra och för andra inte. Barn och unga som lever i kris världen över är oroliga både för här och nu, men också för sin framtid. Just nu är ingenting normalt, och vi vet att det påverkar ungdomar här på samma vis när man inte vet vad som ska hända.

– Under första och andra veckan av distansstudier är det lite intressant men sen undrar man ”vad ska hända med mig, med mina föräldrars jobb, kommer jag att ta studenten och hur påverkar det mina betyg och min framtid?”.

Föräldrar och lärare och andra viktiga vuxna i tonåringars liv behöver ta sitt ansvar, fråga ungdomarna hur de mår och ta sig tid att lyssna, säger Pernilla Baralt.

– I tonåren kan man redan ha väldigt mycket oro och funderingar. Vi behöver ta oss tid och vara uppmärksamma. Hinna stämma av innan man rusar iväg till jobbet eller sätter sig i telefonen, förklarar hon. Att försöka bidra till bra rutiner och att se till att våra unga också får göra det som får dem att må bra. Det är jätteviktigt.

Marie Öström är biträdande rektor och ansvarig för elevhälsan på Viktor Rydberg gymnasium Jarlaplan. Även hon ser att ansvaret hos de vuxna är viktigare än någonsin där samtal med kurator och skolsköterska fortlöper även under distansstudier. 

– Eleverna har dykt upp på sina obligatoriska hälsosamtal, det är viktigt att inte hoppa över detta på grund av läget. Lärarna är också väldigt lyhörda och har bra kontakt med eleverna. Samarbetet mellan lärare och elevhälsa blir extra viktigt i ett läge som detta, säger hon.

Viktor Rydbergs elever arbetar som vanligt under dagarna, fler elever har varit närvarande på distans än i vanligtvis i skolan.

– Lärarna startar och avslutar alltid lektionen i helgrupp, vilket bidrar till att eleverna inte känner sig så ensamma och isolerade. Det är så viktigt att få säga hej till varandra även om det sker online. Att tekniken inte skulle fungera var den största farhågan innan vi gick online men det har verkligen fungerat över förväntan, säger Marie Öström. 

Till en början var Cecilia Ennerfelt orolig för att tvingas dra ner på sina sociala kontakter och hänvisar till situationen i Tyskland där endast två personer får träffas.

– Vad ska jag göra hela dagarna tänkte jag, det är som att man blir inkastad i ett sommarlov utan några planer. Fast riktigt så var det inte, hela dagarna fylls ändå av läxor och förberedelser för prov, säger hon.

Cecilia Ennerfelt upplever att även om många elever först önskade att skolan skulle stänga så har samtliga ändrat uppfattning. 

– Man tänker alltid att det är så himla idealt att man inte ska behöva gå i skolan ”skolan suger”, men nu så undrar man vad man ska göra istället, säger hon.

För att vardagen ska bli sig så lik som möjligt ringer hon ofta vänner över Snapchat och engagerar sig i nya projekt. Cecilia Ennerfelt spelar sedan länge fiol, men testar nu nya saker för att få dagarna att rulla.

– Man tittar på klockan och tänker ”oj det har bara gått en timme”, även fast det känns som att hela dagen har flugit förbi ibland. Men nu lär jag mig att spela nya låtar på min viola, det är viktigt att distrahera sig för ångest är ingen mysig känsla, säger hon.