Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-11-22 12:24

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/nyheter/sverige/stor-spritskatt-bargad-i-alands-hav/

Sverige

Stor spritskatt bärgad i Ålands hav

Bild 1 av 3 Dykaren Peter Lindberg (tv) och Floris Marseille, specialist på undervattensteknik, med ett par av de 900 flaskor konjak och likör som nyligen bärgats från ett vrak i Ålands hav.
Foto: Joonas Tenhunen/Ocean X Team/TT
Bild 2 av 3 Peter Lindberg, som deläger Ocean X Team, med en av dyrgriparna som bärgades nyligen.
Foto: Joonas Tenhunen/Ocean X Team/TT
Bild 3 av 3 Konjak från vraket efter ångfartyget Kyros som sänktes 1917 i Ålands hav.
Foto: Peter Lindberg/Ocean X Team/TT

Konjak och likör värt kanske tiotals miljoner kronor har plockats upp från ett vrak i Ålands hav.

– En extrem bärgning, säger Peter Lindberg, en av ägarna till det svenska vrakletarföretaget Ocean X Team, till TT.

TT Text

I maj 1917, mitt under första världskriget, stävade det svenska ångfartyget S/S Kyros mot ryska S:t Petersburg. En ansenlig del av lasten bestod av kluckande fransk finsprit, möjligen avsedd för kretsen kring Rysslands siste tsar Nikolaj II.

Isförhållandena var mycket svåra och ångfartyget hade stoppat vid iskanten norr om Åland där det upptäcktes av den tyska ubåten UC-58 (Karl Vesper).

Enligt ubåtskaptenen fanns det smuggelgods ombord. Han beslutade att sänka Kyros. Besättningen fick flytta över till ett annat skepp i närheten och kunde välbehållen återvända hem.

Redan för 20 år sedan fann Ocean X Team platsen där Kyros vilar sedan den 19 maj 1917 på 77 meters djup. Men av olika skäl har arbetet med bärgningen av lasten dröjt.

En orsak är att platsen och vraket under årens lopp plattats till av fisketrålar. Till slut blev det för farligt att låta dykare försöka bärga lasten på grund av risken att fastna i nätrester.

Inte förrän Ocean X Team anlitade det internationella bärgningsfartyget Deepsea Worker lyckades operationen, i samarbete med det isländska företaget Ixplorer Ocean Research.

Med Deepsea Workers specialrobotar gick det att förra månaden få upp 600 flaskor konjak (50 lådor med tolv flaskor) och 300 flaskor likör (15 lådor med 20 flaskor).

Bild 1 av 3 900 konjaks- och likörflaskor ha bärgats från vraket efter ångfartyget Kyros som sänktes 1917 i Ålands hav.
Foto: Peter Lindberg/Ocean X Team/TT
Bild 2 av 3 Bénédictine-likör från vraket efter ångfartyget Kyros som sänktes 1917 i Ålands hav.
Foto: Peter Lindberg/Ocean X Team/TT
Bild 3 av 3 Konjak från De Haartman & Co. 50 lådor bärgades. I varje låda låg tolv flaskor varsamt skyddade av halm.
Foto: Peter Lindberg/Ocean X Team/TT

De välkorkade pavorna låg prydligt skyddade av halm. Konjaken är från De Haartman & Co, en tillverkare som inte finns längre. Likören är klassisk Bénédictine, ett märke som i dag säljs av Bacardi.

Flaskorna är etikettslösa så mycket information om innehållet saknas.

– Vi har skickat enstaka flaskor till analys i Sverige och Moskva. Resten förvaras mörkt, fuktigt och svalt på hemlig ort, säger Peter Lindberg som ännu inte smakat på spriten.

Han har försökt få fram ett ungefärligt värde på spriten och talar om ”makalösa indikationer” hittills.

– Man får ta allt med en nypa salt. Men ett realistiskt pris är 50.000–100.000 kronor per flaska konjak och kanske 10.000–20.000 kronor per flaska likör.

Om det stämmer skulle ett belopp runt 30–60 miljoner kronor kunna dras in. Men det är svårt att sia om vad intäkten slutligen blir. Och Deepsea Worker-ägaren ska ha halva vinsten.

Hur försäljningen ska gå till är ännu inte bestämt. Troligtvis kommer inte hela partiet auktioneras ut på samma gång, enligt Peter Lindberg.

Vraket ligger på internationellt vatten i den finska ekonomiska zonen. Därmed har vem som helst rätt att bärga last från vrak.

– Det kommer säkert att dyka upp personer i Finland som påstår att de har hittat Kyros före oss och att vi har bärgat från deras vrak. Men vi har inte brutit mot några vraklagar, säger Peter Lindberg.

Risken – ur hans synvinkel – finns att en sådan eventuell tvist hamnar i en internationell sjörättsdomstol.

Dykaren Peter Lindberg var 1997 med om att bärga cirka 2.200 champagneflaskor från vraket av fraktskeppet Jönköping som sjönk 1916. Den gången grumlades glädjen när, enligt honom, alltför många personer lade sig i och skapade problem kring försäljningen.

– Med åren har jag lärt mig att inte fira förrän det riktigt är över.

 

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.
Rätta artikel

Kommentera artikeln

I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten att kommentera vissa artiklar. Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.

Ⓒ Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt