Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-05-27 13:28

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/nyheter/sverige/stora-skillnader-mellan-partiernas-valkassor/

Sverige

Stora skillnader mellan partiernas valkassor

Valaffischer i Stockholm. Foto: Beatrice Lundborg

DN mejlade partierna och frågade hur mycket pengar de satsar på EU-valkampanjen. Vi frågade också vad pengarna används till och varför.

Rätta artikel
EU-valet 2019

19-05-12 20.43: Artikeln har tillfogats en rättelse.

Centerpartiet, drygt 25 miljoner kronor

Lägger en del på aktiviteter i sociala medier och på digitala plattformar. Trycker upp valmaterial och valaffischer samt annonserar i tryckt media och utomhus. Kampanjar i hela landet.

Läs mer: Riksdagspartiet som satsar mest pengar i EU-valet

Socialdemokraterna, cirka 20 miljoner

Har en budget på cirka 20 miljoner kronor. Har som mål att prata med en halv miljon svenskar, främst genom dörrknackning. Satsar också på tv och på sociala medier.

Moderaterna, 11 miljoner

Partiet satsar 11 miljoner på sin EU-valskampanj och då framför allt på kampanjmaterial så som flygblad, affischer och filmer samt annonsering i sociala medier, kommersiellt och utomhus.

Sverigedemokraterna, cirka 10 miljoner

Satsar cirka 10 miljoner kronor på EU-valet. En stor del av medlen har riktats till annonsering främst i sociala medier men även som fysisk annonsering på geografiskt intressanta områden. Budgeten har även använts för att spela in en valfilm med Jimmie Åkesson. 

Liberalerna, 4–5 miljoner

Satsar 4-5 miljoner på EU-valskampanjen. Pengarna används för stöd till ideella kampanjarbetare och för annonsering, framför allt digitalt.

Vänsterpartiet, 5,5 miljoner

Satsar 5,5 miljoner på digital annonsering och resurser för att kunna föra en dialog på sociala medier och telefonkampanjer. 

Miljöpartiet, cirka 4 miljoner

Satsar cirka fyra miljoner kronor. Pengarna används till affischering och annat valmaterial, till annonsering i sociala medier samt personalkostnader.

Har prioriterat affischering och flygbladsutdelning samt stor synlighet i sociala medier.

Kristdemokraterna, 3,9 miljoner

Lägger 3,9 miljoner kronor. Det rör sig om en del extra personalkostnader, resor för kandidater, kampanjmaterial och marknadsföring i sociala medier. Även tryckta flygblad och foldrar ingår i kampanjen.

Feministiskt initiativ, 2,6 miljoner kronor

1 miljon kronor till trycksaker, valturné, annonsering, resekostnader, valstugor, postala kostnader. 1,6 miljoner kronor används till riktade aktiviteter för att öka valdeltagande.

Rättelse: Artikeln har uppdaterats med den korrekta siffran för Moderaterna som lägger 11 miljoner på sin EU-valskampanj.