Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Sverige

SVT:s snipp- och snoppsång en världsnyhet

SVT:s tecknade musikvideo med dansande könsorgan har blivit en snackis runt om i världen. Hittills har 2,3 miljoner sett klippet, vilket är rekord för SVT:s Youtube-kanal.

”Dansande könsorgan. För barn. Man måste älska svenskarna.”

Så skriver brittiska The Guardian i ett Facebook-inlägg om SVT:s snipp- och snoppsång.

Sedan klippet publicerades på Youtube för tio dagar sedan har den setts av över 2,3 miljoner människor, vilket är rekord för SVT:s Youtube-kanal.

Framför allt har visningarna ökat sedan videon började uppmärksammas i internationella medier i början av veckan. The Guardian, Huffington Post, Daily Mirror, Die Welt och ryska nättidningen Lenta.ru är några exempel på medier som har skrivit om klippet.

– Vi trodde att den skulle få lite fart eftersom vi tyckte att den var rolig men den enorma spridning som den har fått internationellt, det fanns inte i vår världsbild, säger Sara Ohlsson, planeringschef för Barnkanalen, till DN.

De senaste dagarna har Sara Ohlsson liksom några av hennes medarbetare ställt upp på flera intervjuer i internationella medier.

Artiklarna på de utländska sajterna handlar framför allt om debatten i Sverige som beskrivs som hätsk och som uppges ha delat föräldrar i två läger; de som tycker att videon är rolig och de som finner den osmaklig.

Snipp och snoppsången har nästan dubbelt så många visningar som SVT:s näst mest sedda Youtubeklipp; en intervju med Kattis Ahlström och Rickard Olsson om deras pinsammaste händelser i tv (1.17 miljoner visningar).

Frågan är hur länge ”Snoppen och snippan” kan fortsätta sitt segertåg genom världen?

– Det är en svår fråga, men även efter att den internationella uppmärksamheten har lagt sig tror jag att visningarna från Sverige kommer fortsätta att trilla in. Videon är gjord för förskolebarn och de kan ju se en och samma video hur många gånger som helst, säger Sara Ohlsson.

Vad tycker du om ”Snoppen och snippan”? Diskutera på vår Facebooksida.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.