Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-08-24 11:38

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/nyheter/sverige/taxibolagen-vi-kan-inte-kontrollera-om-vara-chaufforer-misstanks-for-brott/

Sverige

Taxibolagen: Vi kan inte kontrollera om våra chaufförer misstänks för brott

Taxi Kurir är en del av moderbolaget Cabonline, som är verksamma i omkring 200 orter i Sverige. Foto: Nora Lorek/TT

När en rullstolsburen och en gravid kvinna larmade om att de hade utsatts för sexövergrepp fick chaufförerna köra vidare i flera månader. 

Nu hävdar taxibolagen att de har ändrat sina rutiner.

– Vid misstankar om grova brott tas de ur trafik, säger Tommy Edlund på Cabonline.

De flesta sexuella övergrepp som chaufförer begår i tjänsten är riktade mot särskilt utsatta personer, visar DN:s granskning av indragna taxiförarlegitimationer.

I maj 2014 blev en rullstolsburen kvinna i Skåne antastad när hon skulle åka färdtjänst med Taxi Kurir till sin kurator. 

Tre år senare utsattes en gravid kvinna i Stockholm för övergrepp av en förare för Sverigetaxi när hon var på väg till sjukhuset för att prata om sin förlossningsrädsla – då var hon i åttonde månaden. 

Chaufförerna dömdes senare för sexuellt ofredande. Båda kvinnorna hävdar att de kontaktade taxibolagen strax efter övergreppen, men att de inte fick någon återkoppling. 

Taxi Kurir och Sverigetaxi är en del av landets största taxikoncern Cabonline. Bolaget kör taxi i omkring 200 orter runt om i landet och har även företag som Taxi Skåne och Topcab i sin flotta. 

I fallet med den rullstolsburna kvinnan hävdar Tommy Edlund, vd för Caboline region syd, att bolaget lät föraren köra vidare i sex månader efter det då misstänkta övergreppet, eftersom han nekade till anklagelsen och ännu inte var dömd för brott. Men efter att det kommit in fler reklamationer stoppades han.

– Rutinen vi hade 2014 var att låta Transportstyrelsen avgöra om man har rätt att köra taxi. Nu har vi ändrat rutinerna så att föraren tas ur trafik om det kommer in en polisanmälan, sedan gör vi en egen bedömning innan vi tar tillbaka föraren. Vid misstankar om grova brott som sexuella övergrepp tas de ur trafik tills brottet är utrett, säger Tommy Edlund.

Han uppger att bolaget inte återkopplar till kunden om det finns en polisanmälan, eftersom de inte kan lämna mer information under en utredning. 

När det gäller den gravida kvinnan i Stockholm har Cabonline inget svar på varför hon inte fick återkoppling. I det fallet fick föraren fortsätta köra för bolaget ända tills Transportstyrelsen drog in legitimationen nio månader senare, eftersom man valde att tro på hans version.

– Det kom in som en reklamation. Vi hade inne chauffören och lyssnade på honom. Han hade inga anmärkningar tidigare i våra system och fick köra vidare, säger Magnus Klintbäck, chef för Cabonline Stockholm.

Enligt Cabonline får alla nya förare som vill köra för bolaget lämna in ett utdrag ur brottsregistret. Om de är dömda för vad man anser är grova brott – våldsbrott, sexualbrott och narkotikabrott – säger man nej. Däremot är det okej för personer som är dömda för icke grova rattfyllor, om det har gått 24 månader efter domen. 

– Vi har alkolås i alla taxibilar, säger Magnus Klintbäck.

Bolaget är även anslutet till ett system som kallas BKY (Behörighetskontroll yrkestrafik), så att de varje dygn får information från Transportstyrelsen om vilka som är behöriga att köra taxi. 

Cabonline uppger att de inte har möjlighet att löpande kontrollera vilka chaufförer som misstänks eller döms för brott, eftersom förarregistret saknar en automatisk koppling till tingsrätter och rättsdatabaser. Därför är det i princip bara när Transportstyrelsen dragit in legitimationen som förarna stoppas. 

Om bolaget ändå får kännedom om brottsmisstankar träffar de chauffören och går igenom vad som ska ha hänt. Det är dock mycket ovanligt att någon stängs av bara på misstankar.

– Om underleverantören, den som äger taxibilen, skulle stänga av en chaufför felaktigt kan de få betala ersättning. Det har hänt att chaufförer som känner sig kränkta och särbehandlade drivit krav på skadestånd via facket, säger Magnus Klintbäck.

Men om det rör sig om grova brott stoppas föraren tills saken har utretts av polis, menar Magnus Klintbäck – som dock hävdar att det är ”extremt ovanligt”.

Förare som dömts för grova brott är inte välkomna tillbaka även om de får tillbaka sin taxiförarlegitimation, hävdar han. 

– Vi har nolltolerans mot det.

Läs mer: 

Hundratals taxiförare begår brott – kan fortsätta köra i flera år efteråt

Efter övergreppet – rullstolsburna Anne-Marie Ahlgren Klang vågar inte åka taxi själv