Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Sverige

TV4 kände till uppgifterna i flera år

Enligt uppgifter till DN krävde produktionsbolaget Meter att få Timell utbytt, men TV4 vägrade.
Enligt uppgifter till DN krävde produktionsbolaget Meter att få Timell utbytt, men TV4 vägrade. Other: Mikael Sjöberg/XP/SCANPIX

TV4:s ledning har i många år känt till anklagelser om trakasserier och sexuella övergrepp som nu öppet riktas mot programledaren Martin Timell, berättar flera av varandra oberoende källor.

Enligt uppgifter till DN krävde produktionsbolaget Meter att få Timell utbytt, men TV4 vägrade.

– Det är helt enkelt inte sant att uppgifterna som kommer fram nu är nya för ledningen på TV4, säger Frida Olsson, tidigare exekutiv producent på ”Äntligen hemma”.

På fredagen meddelade TV4 att den folkkära programledaren Martin Timell tas ur tjänst. Kanalen beslutade att inga program som han skulle ha synts i under hösten kommer att sändas. TV4 stoppar också inspelningarna av kommande program Timell skulle ha varit med i.

”Sedan en vecka tillbaka har vi nåtts av uppgifter om missförhållanden på redaktionen för ett av våra stora programformat. Vi gör just nu vårt bästa för att sortera bland dessa uppgifter och skapa oss en korrekt bild av händelserna”, skriver Casten Almqvist, vd på TV4 i ett pressmeddelande.

”Vi kan redan nu konstatera att vi som beställare inte varit tillräckligt närvarande och till och med blundat för problem vi borde agerat på långt tidigare. Detta är ett underbetyg till oss som organisation, till ansvariga chefer och den kultur som jag själv är ytterst ansvarig för”.

Timell ska, enligt både anonyma och öppna källor, ha kallat kolleger för bland annat hora och fitta och bög.

LÄS MER: Samtliga program med Martin Timell stoppas – ”Jag har gjort folk jävligt illa”

DN och flera andra medier har under veckan också publicerat vittnesmål från en avslutningsfest med produktionen bakom programmet Äntligen hemma. En tidigare produktionsassistent, då 24 år, berättade att programledaren förde in sin hand i hennes underliv när de satt bredvid varandra i en badtunna.

Övergreppet ska ha inträffat 2008 och kvinnan ångrar i dag att hon inte gjorde någon polisanmälan.

- Han sa att jag skulle tänka mig för om jag ville ha en fortsatt karriär inom tv-branschen, sa kvinnan till DN på torsdagen.

Flera anställda som arbetat länge på TV4 berättar att ledningen känt till anklagelser om sexuella trakasserier och övergreppet i badtunnan 2008 i många år.

- TV4 har tappat sin moraliska kompass. Man vill vara bäst och vill vara det till vilket pris som helst. Att prata om alla människors lika värde har tappats bort, säger en före detta medarbetare som vill vara anonym.

Frida Olsson, tidigare exekutiv producent på TV4, säger att hon försökte reda ut anklagelserna mot programledaren för två år sedan. Då stoppades hon av ledningen på TV4.

Frida Olsson berättar också att hon i ett personligt möte med Åsa Sjöberg, innehållsdirektör på TV4, fick höra att Martin Timell fått en "tillsägelse" efter anklagelserna om övergrepp i badtunnan.

LÄS MER: Kvinna vittnar om övergrepp av programledaren

Enligt uppgifter till DN ska produktionsbolaget Meter Television för två år sedan ha krävt att TV4 skulle ta bort Timell ur produktionen. Meter ska även ha haft med sig en lista på andra tänkbara kandidater. Men TV4 vägrade byta ut programledaren.

Meters vd, Björn Persson, varken bekräftar eller dementerar uppgifterna.

”Det är tv-kanalen som bestämmer vem som är programledare, vi har inget inflytande över sådana frågor”, skriver han i ett sms.

På den direkta frågan om huruvida kravet har framförts eller inte svarar han:

”Den typen av frågor diskuterar vi aldrig externt”.

Produktionsbolaget Meter ska redan för två år sedan haft för avsikt att ta bort Martin Timell ur produktionen, något TV4 motsatte sig.
Produktionsbolaget Meter ska redan för två år sedan haft för avsikt att ta bort Martin Timell ur produktionen, något TV4 motsatte sig. Other: JONAS EKSTRÖMER/TT

Den tidigare produktionsassistenten berättar att hon för ett och ett halvt år sedan berättade om övergreppet i badtunnan för programchefen Anna Rastner.

Produktionsassistenten säger att hon fick en positiv känsla efter mötet. Hon trodde att TV4 skulle ta tag i saken.

– Jag skickade själv ett sms till slut. Tio dagar senare fick jag ett kort svar där det stod att det fanns en plan framåt som skulle bidra till positiva förändringar. Det var allt.

Anna Rastner skriver i ett mejl till DN att hon känt till händelsen i två år.

Varför agerade du inte direkt?

- Jag både reagerade och agerade. Exakt på vilket sätt kan jag inte gå in på. Men det fördes så klart diskussioner då om hur vi skulle agera Jag har förståelse för att det i dagens läge kan uppfattas som otillräckligt.

I pressmeddelandet TV4 skickade ut igår kväll framstår det som att anklagelserna som nu riktas mot programledaren är nya för TV4.

- Det är många anklagelser som riktas mot programledaren nu. Vissa saker har man känt till här på TV4, vissa inte. Jag skulle vilja förtydliga att det vi syftade på i pressmeddelandet inte handlar om anklagelsen om sexuella övergrepp i en badtunna, utan andra, för oss nya uppgifter.

Flera av varandra oberoende källor påstår att hela ledningen på TV4 känt anklagelserna mot Martin Timell gällande sexuella trakasserier och övergrepp i många år, hur kommenterar du det?

- Det är ingenting jag har kännedom om.

Vilka i ledningen på TV4 har känt till händelsen från 2008?

- Det är ingenting jag har kännedom om.

Kvinnan som berättat om händelsen i badtunnan 2008 säger att ni träffades på ett möte i mars förra året. Hon upplevde inte att ni tog informationen på allvar, hur kommenterar du det?

- Jag beklagar verkligen det. Hon var väldigt modig som berättade sin historia. Det är ju en fasanfull upplevelse så klart som vi tagit på allvar. Så här i efterhand blir det rätt uppenbart att vi borde ha tagit hand om henne bättre då och när det faktiskt inträffade och agerat mer kraftfullt än vi gjorde.

Vad har programledarens profilerade status haft för betydelse i sammanhanget?

- Vad det har betytt bakåt i tiden kan jag inte svara på, men vilken medarbetare det här än hade handlat om nu, hade vi agerat.

Varför agerade TV4 inte mer kraftfullt tidigare?

- När vi nu förstår omfattningen av allt det här så borde TV4 ha agerat mer kraftfullt betydligt tidigare.

I en intervju med Expressen erkänner Martin Timell att han tafsat. Han säger att han alltid "trott att det varit fritt fram".

– Jag har inte fattat att jag har gjort folk jävligt illa. Jag har inte fattat att mitt beteende har varit grovt föråldrat.

Programledaren säger till tidningen att han ska söka hjälp för sitt beteende och gå i terapi.

DN har varit i kontakt med Martin Timell som inte vill låta sig intervjuas.

FOTNOT: DN har sökt TV4:s vd Casten Almqvist och innehållsdirektör Åsa Sjöberg vid upprepade tillfällen. De har inte svarat.

LÄS MER: Maria Schottenius: När kvinnorna på Aftonbladet fick nog av tafsandet

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.