Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-04-09 15:32

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/nyheter/sverige/vanligtvis-i-diktaturer-som-politiker-foresprakar-specifika-byggstilar/

Sverige

”Vanligtvis i diktaturer som politiker förespråkar specifika byggstilar”

Så här tänker sig Socialdemokraterna i Göteborg hur nya stadsdelen Skeppsbron vid Göta älv skulle kunna gestaltas.
Så här tänker sig Socialdemokraterna i Göteborg hur nya stadsdelen Skeppsbron vid Göta älv skulle kunna gestaltas. Foto: Jesper Hallén/Socialdemokratera

Att Göteborgs stads politiska ledning under onsdagen beslutar att ge direktiv om att nya prestigeområdet Skeppsbron ska gestaltas i ”klassisk” och ”traditionell” stil får arkitekter att reagera. 

– Det är både spännande och lite skrämmande med politiska direktiv av det där slaget, tycker jag. Det är ju vanligtvis i diktaturer som politiker bruka förespråka specifika byggstilar, säger Anna-Johanna Klasander.

Klasander är ett ofta anlitat namn i frågor om arkitektur och byggnadsstilar. Hon har en bakgrund vid stadsbyggnadskontoret i Göteborg och är i dag forsknings- och utvecklingschef vid White artkitekter och avdelningschef för stadsbyggnad vid Chalmers. 

Hon har tagit del av de direktiv som kommunstyrelsens majoritet, Alliansen tillsammans med Socialdemokraterna, enats om att ge till det kommunala bolaget Älvstranden Utveckling som leder Skeppsbro-projektet.

Så här lyder formuleringen om byggstilen i det gemensamma yrkandet som S, M, L, C och KD enats om i kommunstyrelsen i Göteborg.
Så här lyder formuleringen om byggstilen i det gemensamma yrkandet som S, M, L, C och KD enats om i kommunstyrelsen i Göteborg. Foto: Göteborgs stad

Bakom formuleringen i direktivet ligger de krav som Socialdemokraterna och deras gruppledare Jonas Attenius ställt upp. Anna-Johanna Klasander har tagit del av texten och reagerar inte minst på begreppet ”klassisk stil”.

– Det är svårt med definitionen av begrepp som ”klassiskt”.

Anna-Johanna Klasander är forsknings- och utvecklingschef på White arkitekter och ansvarig för stadsbyggnadsavdelningen på Chalmers.
Anna-Johanna Klasander är forsknings- och utvecklingschef på White arkitekter och ansvarig för stadsbyggnadsavdelningen på Chalmers. Foto: J-O Yxell

Klasander har också funderingar över Jonas Attenius kommentarer om att han som folkvald måste kunna driva åsikter även av detta slag. 

– Men han har ju inte gått till val på vilken arkitektursmak han har. Den känner nog väljarna inte till? Jag tycker också att det blir dumt när man talar om elitism. 

Om S-ledarens kritik mot utformningen av hus i nya stadsdelen Kvillebäcken på Hisingen säger hon:

– Jag kan hålla med om att Kvillebäcken är tråkigt, att det byggts mycket trist arkitektur, men det beror inte bara på arkitekterna, utan även på byggherrarna. Jag tycker däremot att politiken ska kravställa kvalitet skarpare – som omsorg om form, material, ljus, detaljer. Hur man vill höja nivån på det staden bygger, utan att fördenskull förespråka en viss stil. Att diskutera arkitektur i breda kretsar är mer än välkommet. 

Miljöpartiets Emmali Jansson.
Miljöpartiets Emmali Jansson. Foto: Catharina Fyrberg

Politiskt är det främst Miljöpartiet som har kritiserat beskedet om att gå vidare med Skeppsbron-planen innehållande ett underjordiskt parkeringsgarage med plats för 700 bilar. MP:s stadsbyggnadsansvariga Emmali Jansson säger om det nya gestaltningskravet:

– Vi vill alltid ha vackrare hus, vi försöker till exempel få till mer småskalig fastighetsindelning och fler trähus. På Skeppsbron har ju redan reglerna för markanvisningarna gjorts upp. Självklart ska man förmå byggarna att göra jobbet gediget och vackert. När stora byggbolag bygger stora kvarter blir det sällan mysigt att gå där. 

Men, säger hon också apropå den nya texten om Skepsbron:

– Det kanske inte är politikersom ska säga vilken arkitekturtyp man ska ha. Det är tveksamt om man ens kan besluta politisk om detta i Skeppsbroärendet, eftersom man redan har fastställt reglerna för byggherrarna. 

Bilgaraget för 700 bilar (som även ska rymma cyklar) beskriver Emmali Jansson som ”helt onödigt”.

– Behovet är 350 platser enligt de utredningar som gjorts. Nu vill de passa på att bygga en överkapacitet för att försöka få fler att köra bil och parkera här, fastän till exempel p-huset i Nordstan står med tomma platser. Det blir ett resursslöseri. 

Miljöpartiets förslag innebär, menar hon, en besparing på en halv miljard som man skulle kunna lägga på cykelvägar och broar över älven.

– När man byggde Götatunneln gjorde man ju det för att få bort bilar från gator och torg. Att då bygga den här parkeringscentralen blir att locka till sig de bilarna igen, säger Emmali Jansson. 

Läs fler texter om Göteborg här