Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Sverige

Varannan elev klagar på stök i klassrummet

Trots återkommande larm är det fortsatt akut stökigt i svenska klassrum. I Stockholm och Malmö anser inte ens hälften av åttondeklassarna att de har arbetsro på lektionerna. Och på enskilda skolor är siffrorna ännu lägre, visar DN:s genomgång av enkätsvar från hundratals skolor.

Hörselskydd blir en allt vanligare syn på Sveriges största arbetsplats – och då handlar det inte om verkstadsmiljöer utan om klassrummen runt om i landet.

DN har granskat tiotusentals svar från elever som deltagit i enkätundersökningar som kommunerna gjort vid samtliga skolor – både kommunala- och friskolor – i Malmö, Göteborg och Stockholm. Bilden är ganska lik­artad när det bristande arbetsro i de tre städernas skolor:

• I Malmö anger drygt hälften av eleverna som är 12, 14 och 16 år gamla att de aldrig, sällan eller ibland har den arbetsro de behöver i skolan.

• I Stockholms stad anger 46 procent av eleverna i årskurs 8 att de kan arbeta i lugn och ro på lektionerna och 63 procent av femteklassarna.
• I Göteborg anger 19 procent av åttorna att man helt och hållet har möjlighet till studiero i skolan. 27 procent anser inte alls att de har det eller att påståendet att de skulle ha studiero stämmer ganska dåligt.

Till skillnad från de andra städerna har Göteborg valt en fyrgradig skala (se grafik) med fokus på ytterligheterna. Ett stort mittfält gör det svårare att tolka elevernas svar där. Men stadens egna analyser visar att bättre arbetsro skulle förbättra hela skolsituationen för eleverna.

Även i de andra städernas analyser lyfts arbetsron fram som ett akut område att förbättra sedan flera år tillbaka.

Men trots medvetenheten om problemet så har inte elevernas arbetsro förbättrats.

– Vi ser hur lärare tvingas korrigera beteenden och avbryts av nonsensfrågor i klassrummen. Elever som glömmer böcker och pennor och måste hämta glömt arbetsmaterial stör andra elever. Andra pratar rakt ut eller lägger undan sina grejer innan lektionerna är slut, säger Per Ingvar de la Motte, erfaren inspektör på Skolinspektionen i Lund. Han arbetar nu med att föra frågan vidare och få till stånd en effektivare granskning till nästa år.

Per Ingvar de la Motte är förvånad över att arbetsron verkar sämre även bland yngre elever. Han säger att elever och lärare förlorar mycket tid på lektionerna på grund av bristande arbetsro.

Skolinspektionen gjorde en egen sammanställning från 435 skolor runt om i landet våren 2012.

Den visar att problemen med arbetsro inte bara är ett storstadsfenomen. På inspektionens fråga: ”På lektionerna stör andra elever ordningen i klassrummet” så instämde 54 procent av femteklassarna helt eller delvis i påståendet och 57 procent av niorna.

Sammanställningen omfattar såväl skolornas elever, som personal och föräldrar i årskurs 5, 9 och årskurs 2 i gymnasiet.

I övrigt har Skolinspektionen inte specialgranskat studieron i klassrummen sedan den nya skollagen började gälla den 1 juli 2011.

Däremot finns frågor om studiero med i alla regelbundna tillsyner som sker i landets skolor vart fjärde femte år.

Och av de 160 grundskolor som Skolinspektionen granskade år 2011 fick 39 kritik när det gällde studiero och trygghet, visar en sammanställning som Skolinspektionen gjort åt DN.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.